Päiväpaikka Marian asiakkaat päiväkuntoutuksen laatua kehittämässä
Mehtonen, Satu (2012)
Mehtonen, Satu
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120518515
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120518515
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on valjastaa asiakkaiden näkemykset Päiväpaikka Marian toiminnasta kehittämistyön välineiksi sekä saada asiakkaiden ääni kuuluviin palvelua kehitettäessä. Työn tarkoituksena on myös saada tietoa BIKVA-arvioinnista ja käynnistää työyhteisössä työn kehittäminen ja laadun arviointi BIKVA-arviointimenetelmän avulla. Työn tarkoituksena on myös lisätä tietoa Päiväpaikka Marian henkilökunnalle Stakesin laatupelistä.
Päiväpaikka Maria on perustettu vuonna 2001 tukemaan muistisairaita ja heidän läheisiään. Päiväkuntoutustoiminnan keskeinen tehtävä on tukea muistisairaan kotona asumista mahdollisimman pitkään. Muistisairaan läheisten tukeminen ja heidän kanssaan tehtävä yhteistyö on myös keskeinen osa päivä-kuntoutusta. Päiväpaikka Maria tarjoaa kumppanuutta, ryhmäkuntoutusta, muistikuntoutusta, toimin-nallisia ryhmiä ja virkistystoimintaa. Kuntoutusta toteutetaan yksilö- ja ryhmäharjoitteissa. Päiväpaikka Mariassa toimintaa suunnitellaan yhdessä asiakkaiden kanssa, ottamalla huomioon asiakkaiden toiveet, mieltymykset ja voimavarat.
Tutkimuksen toteutuksessa käytettiin Stakes:in Laatupeliä asiakkaiden näkemysten kartoittamiseksi. Pelin kysymysten pohjana käytettiin Päiväpaikka Marian laatukriteereitä. Haastatteluhetket toteutettiin pienryhmissä Laatupelin avulla. Opinnäytetyössä kartoitettiin asiakkaiden näkemyksiä, joita asiakkaat pitävät tärkeänä toteutettaessa ja kehitettäessä Päiväpaikka Marian päiväkuntoutusta. Tutkimuksen tuloksena muodostui asiakkailta saadut kehittämisehdotukset Päiväpaikka Marian päiväkuntoutuksen laadun kehittämiseksi.
Päiväpaikka Maria on perustettu vuonna 2001 tukemaan muistisairaita ja heidän läheisiään. Päiväkuntoutustoiminnan keskeinen tehtävä on tukea muistisairaan kotona asumista mahdollisimman pitkään. Muistisairaan läheisten tukeminen ja heidän kanssaan tehtävä yhteistyö on myös keskeinen osa päivä-kuntoutusta. Päiväpaikka Maria tarjoaa kumppanuutta, ryhmäkuntoutusta, muistikuntoutusta, toimin-nallisia ryhmiä ja virkistystoimintaa. Kuntoutusta toteutetaan yksilö- ja ryhmäharjoitteissa. Päiväpaikka Mariassa toimintaa suunnitellaan yhdessä asiakkaiden kanssa, ottamalla huomioon asiakkaiden toiveet, mieltymykset ja voimavarat.
Tutkimuksen toteutuksessa käytettiin Stakes:in Laatupeliä asiakkaiden näkemysten kartoittamiseksi. Pelin kysymysten pohjana käytettiin Päiväpaikka Marian laatukriteereitä. Haastatteluhetket toteutettiin pienryhmissä Laatupelin avulla. Opinnäytetyössä kartoitettiin asiakkaiden näkemyksiä, joita asiakkaat pitävät tärkeänä toteutettaessa ja kehitettäessä Päiväpaikka Marian päiväkuntoutusta. Tutkimuksen tuloksena muodostui asiakkailta saadut kehittämisehdotukset Päiväpaikka Marian päiväkuntoutuksen laadun kehittämiseksi.