"Kyl mä tiesin että siellä ois yksilöllisempää" : Oppipajatoiminta nuorten elämänhallinnan tukemisessa
Nuutinen, Jatta; Silventoinen, Päivi (2009)
Nuutinen, Jatta
Silventoinen, Päivi
Saimaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911256062
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911256062
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Lappeenrannan Laptuote-säätiön alaisuudessa toimivan oppipajatoiminnan merkitys nuorten elämänhallinnan väylänä. Kuinka Oppipaja auttaa nuoria yksilövalmennuksen, työpajatoiminnan sekä yhteistyössä eri sidosryhmien kanssa perusopetuksen päästötodistuksen saamisessa ja jatkokoulutuksesta syrjäytymisen ehkäisemisessä. Selvitys kohdistuu vuosina 2007–2009 Oppipajalla olleisiin nuoriin ja heitä ohjaaviin yksilö – ja ryhmävalmentajiin.
Selvitys on laadullinen, ja tutkimusaineisto kerättiin teema- ja lomakehaastatteluiden avuilla. Selvityksessä haastateltiin kolmea oppipajalla olevaa nuorta sekä kahta yksilö- ja ryhmävalmentajaa. Haastatteluaineistot analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Teoriassa käsitellään oppipajatoiminnan sisältöä, sosiaalipedagogiikkaa, ympäristön ja yhteisön merkitystä syrjäytymisessä sekä nuorten kasvuympäristöjä.
Oppipajan tuomat kokemukset olivat positiivisia, nuoret kokivat että olivat saaneet tukea niin ohjaajilta kuin ryhmäläisiltään. Aika Oppipajalla antoi nuorille tukea elämähallintaan ja uskoa jatkaa eteenpäin. Ohjaajien kokemukset Oppipajan antamasta tuesta nuorille ovat tuoneet ymmärryksen nuorten yksilöllisistä tarpeista ja yksilöllisestä tukemisesta sekä herättäneet ohjaajien halun kehittää toimintaa nuorten tukemisessa.
Selvityksen tuottamaa tietoa nuorten elämähallinnan tuen tarpeesta voidaan hyödyntää Oppipajalla yksilö- ja ryhmävalmentajien kesken sekä Oppipajan nuorten kanssa työskennellessä. Jatkossa voitaisiin mahdollisesti tutkia / selvittää koulujen, vanhempien ja oppipajan tekemän yhteystyön kehittämistä.
Selvitys on laadullinen, ja tutkimusaineisto kerättiin teema- ja lomakehaastatteluiden avuilla. Selvityksessä haastateltiin kolmea oppipajalla olevaa nuorta sekä kahta yksilö- ja ryhmävalmentajaa. Haastatteluaineistot analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Teoriassa käsitellään oppipajatoiminnan sisältöä, sosiaalipedagogiikkaa, ympäristön ja yhteisön merkitystä syrjäytymisessä sekä nuorten kasvuympäristöjä.
Oppipajan tuomat kokemukset olivat positiivisia, nuoret kokivat että olivat saaneet tukea niin ohjaajilta kuin ryhmäläisiltään. Aika Oppipajalla antoi nuorille tukea elämähallintaan ja uskoa jatkaa eteenpäin. Ohjaajien kokemukset Oppipajan antamasta tuesta nuorille ovat tuoneet ymmärryksen nuorten yksilöllisistä tarpeista ja yksilöllisestä tukemisesta sekä herättäneet ohjaajien halun kehittää toimintaa nuorten tukemisessa.
Selvityksen tuottamaa tietoa nuorten elämähallinnan tuen tarpeesta voidaan hyödyntää Oppipajalla yksilö- ja ryhmävalmentajien kesken sekä Oppipajan nuorten kanssa työskennellessä. Jatkossa voitaisiin mahdollisesti tutkia / selvittää koulujen, vanhempien ja oppipajan tekemän yhteystyön kehittämistä.