Viljelijän ammattitutkinnon järjestämissuunnitelma
Niiranen, Satu (2012)
Niiranen, Satu
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120518527
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120518527
Tiivistelmä
Näyttötutkintojärjestelmän keskeinen periaate on ammattitaidon osoittaminen aidoissa työelämäntilanteissa riippumatta siitä miten ammattitaito on hankittu. Ammatillinen osaaminen voidaan tunnustaa kansallisesti ja laadullisesti yhte-näisesti. Toisin sanoen ammattipätevyys on sama, vaikka henkilö olisi suoritta-nut valmistavan koulutuksen missä tahansa oppilaitoksessa tai sitten hankkinut ammattitaidon työelämässä tai harrastuksissa. Järjestelmä tarjoaa erityisesti aikuisväestölle tavan osoittaa osaamista ja pätevöityä ammattiinsa.
Tilakoot kasvavat, jonka myötä maatilayritysten on palkattava osaavaa työvoi-maa. Työvoiman palkkaaminen vaatii erilaista osaamista kuin aikaisemmin. Samoin laajentuva tilakoko tuo mukanaan uudenlaista teknologiaa. Yrityksen hoitamiseen ei enää riitä pelkkä ”ammattiosaaminen” vaan yrittäjän on osattava hoitaa yritystään, ohjata henkilöstöään ja käyttää yhä monimutkaisempaa teknologiaa. Toisin sanoen suunnittelu-, valvonta-, ohjaus- ja huoltotyö lisääntyy ja suorittava työ vähenee.
Näihin haasteisiin pyritään koulutuksella vastaamaan, uudistamalla viljelijän ammattitutkinnon perusteet. Uudet viljelijän ammattitutkinnon uudet tutkinnon perusteet ovat tulleet voimaan 1.8.2012. Ennen kuin oppilaitoksemme voi käy-tännössä järjestää tutkintotilaisuuksia, on oppilaitoksen ja tutkintotoimikunnan välillä oltava voimassa oleva järjestämissopimus. Sopimuksen liitteeksi tutkin-nonjärjestäjän on laadittava järjestämissuunnitelma. Tämän vuoksi aiheeni on hyvinkin ajankohtainen.
Tässä työssä käsittelen mitä kaikkea vaaditaan järjestämissuunnitelmaan ja mitä löytyy vaatimusten taustalta. Lisäksi olen työstänyt oppilaitoskohtaisen järjestämissuunnitelman viljelijän ammattitutkintoon.
Tilakoot kasvavat, jonka myötä maatilayritysten on palkattava osaavaa työvoi-maa. Työvoiman palkkaaminen vaatii erilaista osaamista kuin aikaisemmin. Samoin laajentuva tilakoko tuo mukanaan uudenlaista teknologiaa. Yrityksen hoitamiseen ei enää riitä pelkkä ”ammattiosaaminen” vaan yrittäjän on osattava hoitaa yritystään, ohjata henkilöstöään ja käyttää yhä monimutkaisempaa teknologiaa. Toisin sanoen suunnittelu-, valvonta-, ohjaus- ja huoltotyö lisääntyy ja suorittava työ vähenee.
Näihin haasteisiin pyritään koulutuksella vastaamaan, uudistamalla viljelijän ammattitutkinnon perusteet. Uudet viljelijän ammattitutkinnon uudet tutkinnon perusteet ovat tulleet voimaan 1.8.2012. Ennen kuin oppilaitoksemme voi käy-tännössä järjestää tutkintotilaisuuksia, on oppilaitoksen ja tutkintotoimikunnan välillä oltava voimassa oleva järjestämissopimus. Sopimuksen liitteeksi tutkin-nonjärjestäjän on laadittava järjestämissuunnitelma. Tämän vuoksi aiheeni on hyvinkin ajankohtainen.
Tässä työssä käsittelen mitä kaikkea vaaditaan järjestämissuunnitelmaan ja mitä löytyy vaatimusten taustalta. Lisäksi olen työstänyt oppilaitoskohtaisen järjestämissuunnitelman viljelijän ammattitutkintoon.