Arbetet före och efter ett mässdeltagande med stora produkter : Ab Ekeri Oy och mässan Lastbil 2008
Sundqvist, Johanna (2009)
Sundqvist, Johanna
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911266270
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911266270
Tiivistelmä
Målsättningen och syftet för mitt examensarbete var att ta reda på hur företag med stora produkter gör före och efter ett mässdeltagande. I mitt examensarbete har jag samarbetat med företaget Ab Ekeri Oy som producerar påbyggnader till lastbilar och släpvagnar. I arbetet har teorin varvats med praktiska exempel på hur Ekeri gjorde när det deltog i mässan Lastbil 2008 i Jönköping i Sverige hösten 2008. Den teoretiska referensramen bestod av tvådelar i mitt arbete: arbetet före mässan och arbetet efter. Jag valde att ta upp sådant i teorin som jag själv ansåg vara viktigt med tanke på mässdeltaganden, för det skulle inte ha varit möjligt att ta upp allt som har med mässor att göra. Arbetets teoridel handlade om allt från planering och målsättning för ett mässdeltagande till hur det senare följs upp och utvärderas.
I examenssarbetet ingick även en kvalitativ undersökning där jag intervjuade representanter för sex olika företag från nejden. Målsättningen med undersökningen var att få fram hur företag med stora produkter gör före och efter ett mässdeltagande. Av undersökningen framgick det att en central del av planeringen är att välja ut vilka produkter som skall ställas ut på mässan, eftersom det är fråga om stora och dyra produkter och det produceras inga särskilda enheter bara för ett mässdeltagande. Respondenterna ansåg att det är dyrt att delta med stora produkter på mässor, för de kräver stora utrymmen och ibland även specialtransporter. Trots de stora kostnaderna så lönar det sig ändå att delta i mässor, för respondenterna berättade att om de skall vara med i konkurrensen så måste de också synas på marknaden.
Utgående från den teoretiska referensramen och undersökningens resultat så kunde jag presentera några utvecklingsförslag för Ekeri. Ekeri kunde bland annat använda sin hemsida mera effektivt både före och efter mässdeltagandet genom att sätta upp bilder och skriva lite om mässan. I undersökningen framgick det nämligen flera gånger att hemsidan är ett allt viktigare verktyg när det gäller kontakten och kommunikationen med kunderna. Ekeri kunde också ha en film att rulla under sina mässdeltaganden. Filmen skulle visa produterna när de används, filmen skulle således innehålla både rörliga bilder och ljud. Många respondenter sade att allt som rör sig och har ljud drar blickarna och besökarna till sig The purpose of the thesis was to find out how companies with big products do before and after the participation at a fair. In the thesis, I have cooperated with the company Ab Ekeri Oy which produces transport structures and trailers. In the thesis the theory has been complemented with practical examples on how Ekeri did when it participated at the fair Lastbil 2008 in Jönköping in Sweden in the autumn 2008. The theoretical framework of the thesis consists of two parts: the work before the fair and the work after. Things considered important were brought up according to participations at fairs, because it would not have been possible to bring up everything that has something to do with fairs. The theoretical part of the thesis was about planning and setting goals for the participation and how the whole fair participation will be followed up and evaluated.
In the thesis, a qualitative examination was made where six different local companies were interviewed. The conclusion of the survey was that an important part is to choose which products that are going to be exhibited because no new products are produced just for the fair since the products are so big and expensive. It is expensive to participate with big products at fairs because they demand large spaces and sometimes also special transportation. Despite the big costs it is profitable to take part in fairs. If you want to be in the competition you also have to be visible at the market.
Ekeri could use its homepage more efficiently both before and after a fair because the homepage is becoming a more and more important tool in the communication with the customers. Ekeri could also have a movie about its products to roll during the fair because everything that moves and makes sounds is interesting for the visitors of the fair.
I examenssarbetet ingick även en kvalitativ undersökning där jag intervjuade representanter för sex olika företag från nejden. Målsättningen med undersökningen var att få fram hur företag med stora produkter gör före och efter ett mässdeltagande. Av undersökningen framgick det att en central del av planeringen är att välja ut vilka produkter som skall ställas ut på mässan, eftersom det är fråga om stora och dyra produkter och det produceras inga särskilda enheter bara för ett mässdeltagande. Respondenterna ansåg att det är dyrt att delta med stora produkter på mässor, för de kräver stora utrymmen och ibland även specialtransporter. Trots de stora kostnaderna så lönar det sig ändå att delta i mässor, för respondenterna berättade att om de skall vara med i konkurrensen så måste de också synas på marknaden.
Utgående från den teoretiska referensramen och undersökningens resultat så kunde jag presentera några utvecklingsförslag för Ekeri. Ekeri kunde bland annat använda sin hemsida mera effektivt både före och efter mässdeltagandet genom att sätta upp bilder och skriva lite om mässan. I undersökningen framgick det nämligen flera gånger att hemsidan är ett allt viktigare verktyg när det gäller kontakten och kommunikationen med kunderna. Ekeri kunde också ha en film att rulla under sina mässdeltaganden. Filmen skulle visa produterna när de används, filmen skulle således innehålla både rörliga bilder och ljud. Många respondenter sade att allt som rör sig och har ljud drar blickarna och besökarna till sig
In the thesis, a qualitative examination was made where six different local companies were interviewed. The conclusion of the survey was that an important part is to choose which products that are going to be exhibited because no new products are produced just for the fair since the products are so big and expensive. It is expensive to participate with big products at fairs because they demand large spaces and sometimes also special transportation. Despite the big costs it is profitable to take part in fairs. If you want to be in the competition you also have to be visible at the market.
Ekeri could use its homepage more efficiently both before and after a fair because the homepage is becoming a more and more important tool in the communication with the customers. Ekeri could also have a movie about its products to roll during the fair because everything that moves and makes sounds is interesting for the visitors of the fair.