Työmotivaatio ja työn mielekkyys osana hotellin vastaanoton työhyvinvointia : Radisson Blu Marina Palace Hotel
Hänninen, Anna (2012)
Hänninen, Anna
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616468
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616468
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia Radisson Blu Marina Palace hotellin vastaanoton työntekijöiden työhyvinvoinnin tasoa ja luoda tutkimuksen tulosten pohjalta kehittämisehdotuksia työhyvinvoinnin parantamiseksi ja sen ylläpitämiseksi. Tavoitteena on kehittämisideoiden avulla vaikuttaa myönteisesti hotellin liiketoimintaan.
Työ on rajattu käsittelemään työhyvinvoinnin osalta motivaatiota, sitoutumista, työn mielekkyyttä ja työilmapiiriä. Työn ulkopuolelle on jätetty hotellin muut osastot sekä fyysinen työhyvinvointi ja työntekijöiden yksityiselämän vaikutukset työhyvinvointiin.
Opinnäytetyön teoria koostuu työhyvinvoinnin osalta sen määritelmistä, tasoista, mittaamisesta, positiivisista sekä negatiivisista vaikutuksista, työn mielekkyydestä, työilmapiiristä, työmotivaatiosta ja työhön sitoutumisesta. Näiden lisäksi työssä esitellään työhyvinvointikysely vuodelta 2011 ja sen tulokset sekä tutkimusmenetelmänä toteutetut teemahaastattelut ja niiden tulokset. Viimeisenä käsitellään haastattelujen pohjalta luodut kehittämisehdotukset.
Tutkimusmenetelmänä työssä käytettiin teemahaastatteluja, jotka tehtiin viidelle Radisson Blu Marina Palace hotellin vastaanoton työntekijöistä. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina. Kaikissa haastatteluissa käsiteltiin samat aihe-alueet: työhyvinvointi, työssäjaksaminen, työn mielekkyys, työyhteisön toiminta ja työhyvinvoinnin tulevaisuus.
Teemahaastattelujen tulokset on avattu työssä teemoittain ja niiden pohjalta saatiin luotua toimeksiantajalle hyödyllisiä kehittämisehdotuksia työhyvinvoinnin parantamiseksi. Kehittämisideat liittyvät työntekijöiden motivoimiseen ja sitouttamiseen sekä viestintään ja palavereihin. Työilmapiiriin liittyvät ehdotukset tähtäävät hyvän tason ylläpitämiseen. Kehittämisehdotukset on suunniteltu niin, että niiden avulla olisi mahdollista saada aikaan positiivisia vaikutuksia Radisson Blu Marina Palace hotellin toiminnalle ja menestykselle.
Työ on rajattu käsittelemään työhyvinvoinnin osalta motivaatiota, sitoutumista, työn mielekkyyttä ja työilmapiiriä. Työn ulkopuolelle on jätetty hotellin muut osastot sekä fyysinen työhyvinvointi ja työntekijöiden yksityiselämän vaikutukset työhyvinvointiin.
Opinnäytetyön teoria koostuu työhyvinvoinnin osalta sen määritelmistä, tasoista, mittaamisesta, positiivisista sekä negatiivisista vaikutuksista, työn mielekkyydestä, työilmapiiristä, työmotivaatiosta ja työhön sitoutumisesta. Näiden lisäksi työssä esitellään työhyvinvointikysely vuodelta 2011 ja sen tulokset sekä tutkimusmenetelmänä toteutetut teemahaastattelut ja niiden tulokset. Viimeisenä käsitellään haastattelujen pohjalta luodut kehittämisehdotukset.
Tutkimusmenetelmänä työssä käytettiin teemahaastatteluja, jotka tehtiin viidelle Radisson Blu Marina Palace hotellin vastaanoton työntekijöistä. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina. Kaikissa haastatteluissa käsiteltiin samat aihe-alueet: työhyvinvointi, työssäjaksaminen, työn mielekkyys, työyhteisön toiminta ja työhyvinvoinnin tulevaisuus.
Teemahaastattelujen tulokset on avattu työssä teemoittain ja niiden pohjalta saatiin luotua toimeksiantajalle hyödyllisiä kehittämisehdotuksia työhyvinvoinnin parantamiseksi. Kehittämisideat liittyvät työntekijöiden motivoimiseen ja sitouttamiseen sekä viestintään ja palavereihin. Työilmapiiriin liittyvät ehdotukset tähtäävät hyvän tason ylläpitämiseen. Kehittämisehdotukset on suunniteltu niin, että niiden avulla olisi mahdollista saada aikaan positiivisia vaikutuksia Radisson Blu Marina Palace hotellin toiminnalle ja menestykselle.