Kirjaimen tunnistettavuus : Burned Serif -kirjaintyyppi ravintola Somalle
Kavander, Arthur (2012)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120518539
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120518539
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee kirjaintyypin suunnittelun toteutusta. Teoriaosuudessa perehdytään kirjainmuodon tunnistettavuuteen liityviin seikkoihin ja kerrotaan miten niitä asioita noudattaen saa parhaan mahdollisen lopputuloksen suunnitellessa kirjaintyyppiä. Pohjana toteutusosuuteen verrataan myös kahden yleisimmän kirjainryhmän, antiikvojen ja groteskien, eri aikakauden versioita.
Esimerkkinä käytetään asiakkaan toimeksiantoa, joka on suunnitella yritysilme ravintolalle, joka on erikoistunut viineihin. Peruselementtien lisäksi toimeksiantoon kuului jokin tunnistettavuustekijä ja tässä tapauksessa yritykselle oma kirjaintyyppi. Toteutusosuudessa suunnitellun kirjaintyypin pohjustuksen ja perustyöskentelyn lisäksi käydään läpi kirjain kirjaimelta tunnistettavuuden ja yhteisen linjan säilyminen kirjaintyypissä.
On kyseessä sitten printti tai sähköiseen käyttöön tuleva kirjaintyyppi, on sen suunnittelulla samat lähtökohdat luettavuuden kannalta. Tähän asti on verkossa käytetty pääsäännöllisesti päätteettömiä groteskejä, mutta uskon antiikvojen käytön yleistyvän sähköisessä mediassa näyttöjen ja tablettitietokoneiden resoluution kehittyessä koko ajan paremmiksi.
Esimerkkinä käytetään asiakkaan toimeksiantoa, joka on suunnitella yritysilme ravintolalle, joka on erikoistunut viineihin. Peruselementtien lisäksi toimeksiantoon kuului jokin tunnistettavuustekijä ja tässä tapauksessa yritykselle oma kirjaintyyppi. Toteutusosuudessa suunnitellun kirjaintyypin pohjustuksen ja perustyöskentelyn lisäksi käydään läpi kirjain kirjaimelta tunnistettavuuden ja yhteisen linjan säilyminen kirjaintyypissä.
On kyseessä sitten printti tai sähköiseen käyttöön tuleva kirjaintyyppi, on sen suunnittelulla samat lähtökohdat luettavuuden kannalta. Tähän asti on verkossa käytetty pääsäännöllisesti päätteettömiä groteskejä, mutta uskon antiikvojen käytön yleistyvän sähköisessä mediassa näyttöjen ja tablettitietokoneiden resoluution kehittyessä koko ajan paremmiksi.