Asiakastyytyväisyys henkilöstöravintoloissa : Case: Atria Suomi Oy
Vuorela, Marianne (2009)
Vuorela, Marianne
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911266249
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911266249
Tiivistelmä
Työpaikkaruokailun tavoitteena on järjestää työntekijöille mahdollisuus syödä ra-vitseva ja kohtuuhintainen ateria työpäivän aikana, ylläpitää ja edistää työntekijöi-den henkistä vireyttä, terveyttä ja työtehoa sekä ohjata heitä säännöllisiin ja ter-veellisiin ruokatottumuksiin. Päivittäinen lounas- tai päivällisruokailu kohentaa työkykyä. Ruokailussa ja ruokatauolla ravinnonsaannin lisäksi ovat tärkeitä lepo ja virkistyminen, muiden tapaaminen ja työstä irrottautuminen. (Puumalainen 2001, 191–192.)
Tämän työn tarkoituksena oli selvittää Atria Suomi Oy:n henkilöstöravintola-asiakkaiden tyytyväisyys lounaaseen tai päivälliseen ja välipalatarjontaan. Tavoit-teena oli saada tietoa tämän hetkisestä toiminnan ja palvelun laadusta. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisella ja kvantitatiivisella menetelmällä. Kvalitatiivisen esitutki-muksen tarkoituksena oli saada tietoa eri henkilöstöryhmien tyytyväisyystekijöistä henkilöstöravintolan toimintaan ja palveluun liittyen. Esitutkimusta käytettiin tukena asiakastyytyväisyyskyselyn suunnittelussa. Kun tyytyväisyystekijät oli selvitetty, laadittiin kyselylomake, jota käytettiin kvantitatiivisen tutkimuksen tekemiseen.
Kysely toteutettiin vuoden 2009 huhtikuussa Atria Suomi Oy:n työntekijöille satunnaisotantana. Kyselyyn osallistui 197 satunnaista henkilöstöravintoloiden asiakasta. Kysely toteutettiin kirjekyselynä kuuteen henkilöstöravintolaan ja informoituna kyselynä kahteen henkilöstöravintolaan.
Kyselyyn vastanneet jakaantuivat lähes tasaisesti Atrian kahdeksaan henkilöstö-ravintolaan. Vastaajista 82 % asioi henkilöstöravintolan lounaalla tai päivällisellä päivittäin. Kaikista vastaajista 55 % työskenteli tuotantotyöntekijöinä ja 43 % toimi-henkilön tehtävissä. Henkilöstöravintoloiden toimintaan ja palveluun yleisesti oltiin melko tyytyväisiä. Toimintaan ja palveluun liittyvistä asioista henkilökunnan ystävällisyyteen oltiin tyytyväisimpiä, kun taas salaattien vaihtelevuuteen oltiin kaikista tyytymättömimpiä. Vastauksista ilmeni, että lounaalle haluttaisiin eniten kolmanneksi vaihtoehdoksi ruokaisaa salaattia. Välipalavalikoimaan uusiksi tuotteiksi vastaajat toivoivat hedelmäsalaattia, salaattiannosta ja suolaista itse leivottua piirakkaa.
Tämän työn tarkoituksena oli selvittää Atria Suomi Oy:n henkilöstöravintola-asiakkaiden tyytyväisyys lounaaseen tai päivälliseen ja välipalatarjontaan. Tavoit-teena oli saada tietoa tämän hetkisestä toiminnan ja palvelun laadusta. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisella ja kvantitatiivisella menetelmällä. Kvalitatiivisen esitutki-muksen tarkoituksena oli saada tietoa eri henkilöstöryhmien tyytyväisyystekijöistä henkilöstöravintolan toimintaan ja palveluun liittyen. Esitutkimusta käytettiin tukena asiakastyytyväisyyskyselyn suunnittelussa. Kun tyytyväisyystekijät oli selvitetty, laadittiin kyselylomake, jota käytettiin kvantitatiivisen tutkimuksen tekemiseen.
Kysely toteutettiin vuoden 2009 huhtikuussa Atria Suomi Oy:n työntekijöille satunnaisotantana. Kyselyyn osallistui 197 satunnaista henkilöstöravintoloiden asiakasta. Kysely toteutettiin kirjekyselynä kuuteen henkilöstöravintolaan ja informoituna kyselynä kahteen henkilöstöravintolaan.
Kyselyyn vastanneet jakaantuivat lähes tasaisesti Atrian kahdeksaan henkilöstö-ravintolaan. Vastaajista 82 % asioi henkilöstöravintolan lounaalla tai päivällisellä päivittäin. Kaikista vastaajista 55 % työskenteli tuotantotyöntekijöinä ja 43 % toimi-henkilön tehtävissä. Henkilöstöravintoloiden toimintaan ja palveluun yleisesti oltiin melko tyytyväisiä. Toimintaan ja palveluun liittyvistä asioista henkilökunnan ystävällisyyteen oltiin tyytyväisimpiä, kun taas salaattien vaihtelevuuteen oltiin kaikista tyytymättömimpiä. Vastauksista ilmeni, että lounaalle haluttaisiin eniten kolmanneksi vaihtoehdoksi ruokaisaa salaattia. Välipalavalikoimaan uusiksi tuotteiksi vastaajat toivoivat hedelmäsalaattia, salaattiannosta ja suolaista itse leivottua piirakkaa.