Yritys X:n laskutuksen ja luotonhallinnan kehittäminen
Anttila, Taija (2012)
Anttila, Taija
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017637
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017637
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee laskutusta ja luotonhallintaa. Tavoitteena on selvittää, miten luottotappioita voidaan välttää ja onko olemassa ennusmerkkejä, jotka viittaisivat mahdollisiin luottotappioihin. Kohdeyrityksenä on autokoulu Yritys X.
Teoriaosuus jakautuu kolmeen pääaiheeseen. Ensimmäinen luku käsittelee luottokauppaa. Toinen luku käsittelee laskutusprosessia ja luotonhallinnan eri vaiheita, joiden avulla pyritään riskien minimointiin. Kolmas luku käsittelee prosessien hallintaa ja kehittämistä. Tietolähteenä on käytetty kirjallista materiaalia ja Internetiä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tietolähteenä on käytetty kirjallista materiaalia, haastatteluita ja havainnointia. Tutkimuksen empiriaosuudessa selvitettiin laskutuksen ja luotonhallinnan toimintaa autokoulu Yritys X:ssä. Haastattelut tehtiin yrityksen laskutusprosessissa osallisena oleville työntekijöille sekä kymmenelle asiakkaalle, joiden laskujen maksamisen kanssa oli ollut ongelmia. Haastatteluiden tavoitteena oli selvittää syitä siihen, miksi laskut jäävät maksamatta.
Tutkimustuloksen perusteella voidaan todeta, ettei luottotappioiden syntyyn liity yksittäisiä yhdistäviä tekijöitä. Alkuoletuksena oli, että ongelmat olisivat asiakaslähtöisiä. Tutkimuksen edetessä voitiin huomata ongelmien olevan myös sisäisiä. Esille tulleita epäkohtia ovat kirjallisen luottopolitiikan puutuminen, tiedonkulku yrityksen edustajien ja asiakkaiden välillä sekä laskutuksen ja luotonvalvonnan oleminen toimitusjohtajan vastuulla. Näitä toimintoja voitaisiin parantaa siirtämällä tehtävät sihteerin hoidettavaksi. Jatkotutkimuksen aiheeksi olisi suositeltavaa selvittää yritykselle sopivan sähköisen ajanvarausjärjestelmän hankintaa.
Teoriaosuus jakautuu kolmeen pääaiheeseen. Ensimmäinen luku käsittelee luottokauppaa. Toinen luku käsittelee laskutusprosessia ja luotonhallinnan eri vaiheita, joiden avulla pyritään riskien minimointiin. Kolmas luku käsittelee prosessien hallintaa ja kehittämistä. Tietolähteenä on käytetty kirjallista materiaalia ja Internetiä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tietolähteenä on käytetty kirjallista materiaalia, haastatteluita ja havainnointia. Tutkimuksen empiriaosuudessa selvitettiin laskutuksen ja luotonhallinnan toimintaa autokoulu Yritys X:ssä. Haastattelut tehtiin yrityksen laskutusprosessissa osallisena oleville työntekijöille sekä kymmenelle asiakkaalle, joiden laskujen maksamisen kanssa oli ollut ongelmia. Haastatteluiden tavoitteena oli selvittää syitä siihen, miksi laskut jäävät maksamatta.
Tutkimustuloksen perusteella voidaan todeta, ettei luottotappioiden syntyyn liity yksittäisiä yhdistäviä tekijöitä. Alkuoletuksena oli, että ongelmat olisivat asiakaslähtöisiä. Tutkimuksen edetessä voitiin huomata ongelmien olevan myös sisäisiä. Esille tulleita epäkohtia ovat kirjallisen luottopolitiikan puutuminen, tiedonkulku yrityksen edustajien ja asiakkaiden välillä sekä laskutuksen ja luotonvalvonnan oleminen toimitusjohtajan vastuulla. Näitä toimintoja voitaisiin parantaa siirtämällä tehtävät sihteerin hoidettavaksi. Jatkotutkimuksen aiheeksi olisi suositeltavaa selvittää yritykselle sopivan sähköisen ajanvarausjärjestelmän hankintaa.