Helsingin seudun matkailuyritykset palveluntarjoajina kiinalaisille matkailijoille
Peltomaa, Isa; Mäkilä, Rosa (2012)
Peltomaa, Isa
Mäkilä, Rosa
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418199
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418199
Tiivistelmä
Kiinan talouskasvun ja poliittisten helpotusten myötä maan matkailijamäärät ovat olleet viime vuosina huimassa kasvussa. Kiinan oletetaan olevan maailman johtava maa kan-sainvälisessä matkailussa lähivuosina. Myös lisääntynyt rahankäyttö houkuttelee yhä useampia matkailuyrityksiä kohdistamaan toimintojaan Kiinan markkinoille. Kiinan kulttuurin ollessa hyvin poikkeavaa länsimaihin verrattuna, on tärkeää ymmärtää mihin heidän arvonsa ja käytösmallinsa perustuvat. Kiinalaisessa kulttuurissa korostuu erityi-sesti toisten ihmisten kunnioitus sekä sosiaalisten verkostojen rakentaminen ja ylläpito. Jotta kiinalaisia voidaan palvella heidän toiveidensa mukaisesti, tulee yritysten kehittää palveluitaan syvällisen asiakasymmärryksen kautta.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää Helsingin seudun matkailuyritysten val-miutta palvella kiinalaisia matkailijoita ja halukkuutta kehittää palveluitaan kiinalaisille sopivimmiksi. Työ tehtiin toimeksiantona Helsingin kaupungin matkailu- ja kongressi-toimistolle. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista, eli laadullista menetelmää. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Haastatteluihin osallistui kymmenen eri sektorin matkailuyritystä, jotka olivat jo osoittaneet toimeksiantajalle jonkinlaista kiinnostusta Kiinan markkinoita kohtaan. Haastattelut toteutettiin syys–lokakuussa 2012.
Tutkimuksen keskeisimmät tulokset osoittavat yritysten olevan halukkaita palvelemaan kiinalaisia matkailijoita. Kuitenkin suurimmat haasteet, kuten resurssien puute ja mat-kailun toimijoiden vähäinen yhteistyö hidastavat Kiinan markkinoille menemistä. Haas-tateltujen yritysten perusvalmiudet palvella kiinalaisia matkailijoita ovat kuitenkin suh-teellisen hyvät.
Tulosten perusteella voidaan todeta Kiinassa olevien yhteistyökumppaneiden sekä kielen ja kulttuurin tuntemisen olevan edellytyksiä Kiinan markkinoilla toimittaessa. Myös Kiinan markkinoiden ollessa niin laaja kokonaisuus, tulevaisuudessa tulisi vertailla eri segmenttien sopivuutta suhteessa Helsingin matkailullisiin vahvuuksiin.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää Helsingin seudun matkailuyritysten val-miutta palvella kiinalaisia matkailijoita ja halukkuutta kehittää palveluitaan kiinalaisille sopivimmiksi. Työ tehtiin toimeksiantona Helsingin kaupungin matkailu- ja kongressi-toimistolle. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista, eli laadullista menetelmää. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Haastatteluihin osallistui kymmenen eri sektorin matkailuyritystä, jotka olivat jo osoittaneet toimeksiantajalle jonkinlaista kiinnostusta Kiinan markkinoita kohtaan. Haastattelut toteutettiin syys–lokakuussa 2012.
Tutkimuksen keskeisimmät tulokset osoittavat yritysten olevan halukkaita palvelemaan kiinalaisia matkailijoita. Kuitenkin suurimmat haasteet, kuten resurssien puute ja mat-kailun toimijoiden vähäinen yhteistyö hidastavat Kiinan markkinoille menemistä. Haas-tateltujen yritysten perusvalmiudet palvella kiinalaisia matkailijoita ovat kuitenkin suh-teellisen hyvät.
Tulosten perusteella voidaan todeta Kiinassa olevien yhteistyökumppaneiden sekä kielen ja kulttuurin tuntemisen olevan edellytyksiä Kiinan markkinoilla toimittaessa. Myös Kiinan markkinoiden ollessa niin laaja kokonaisuus, tulevaisuudessa tulisi vertailla eri segmenttien sopivuutta suhteessa Helsingin matkailullisiin vahvuuksiin.