Hei, me viestitään! : Viestintäsuunnitelma yritykselle - Case Vaatetaivas
Lukkarila, Suvi-Tuulia (2012)
Lukkarila, Suvi-Tuulia
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120518465
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120518465
Tiivistelmä
Tämä tutkielma käsittelee yrityksen viestintää, sen suunnittelua ja seurantaa. Keskeisimmät käsitteet liittyivät viestintään, markkinointi- ja yritysviestintään sekä sosiaaliseen mediaan markkinoinnin välineenä. Pohjimmiltaan tutkielma käsittelee yrityksen viestintäsuunnitelmaa: se vastaa kysymyksiin, mitä on yrityksen viestinnän suunnittelu, miksi sitä tehdään ja kuinka sitä tehdään?
Tutkielman tuotoksena on syntynyt viestintäsuunnitelma tilaajayritykselle. Sen laadinnassa on sovellettu alan kirjallisuudesta hankittua teoriaa. Viestintäsuunnitelman laadinta kattaa kaikki suunnitteluprosessin vaiheet: yrityksen viestinnän nykytilan, toimintaan vaikuttavien tekijöiden puiteanalyysin, viestinnän taktisen suunnittelun voimavarakartoituksineen, yhteistyö- ja kohderyhmineen, toimintaohjeineen sekä kriisiviestintä ohjeistuksineen, viestinnän operatiivisen suunnittelun sivuten budjettia ja painottaen vuosisuunnitelmaan sekä viestintätoiminaan viestintätoiminnan tuloksia mittaavan mittariston.
Osana tutkielmaa on toteutettu pienimuotoinen tutkimus koskien yrittäjien viestintä- ja markkinointisuunnittelua sekä heidän omakohtaisia kokemuksiaan liittyen aiheeseen. Tutkimuksesta käy ilmi muun muassa se, että harva yrittäjä suunnittelee yrityksensä viestintää. Tavoitteena oli syventää osaamista ja hankkia lisää tietoa viestinnän suunnitteluprosessista sekä sosiaalisesta mediasta. Näiden teorioiden ja oppien pohjalta lopulta rakentui tilaajayrityksen viestintäsuunnitelma. Suunnitelma on mukana tämän tutkielman liitteissä.
Tutkielman tuotoksena on syntynyt viestintäsuunnitelma tilaajayritykselle. Sen laadinnassa on sovellettu alan kirjallisuudesta hankittua teoriaa. Viestintäsuunnitelman laadinta kattaa kaikki suunnitteluprosessin vaiheet: yrityksen viestinnän nykytilan, toimintaan vaikuttavien tekijöiden puiteanalyysin, viestinnän taktisen suunnittelun voimavarakartoituksineen, yhteistyö- ja kohderyhmineen, toimintaohjeineen sekä kriisiviestintä ohjeistuksineen, viestinnän operatiivisen suunnittelun sivuten budjettia ja painottaen vuosisuunnitelmaan sekä viestintätoiminaan viestintätoiminnan tuloksia mittaavan mittariston.
Osana tutkielmaa on toteutettu pienimuotoinen tutkimus koskien yrittäjien viestintä- ja markkinointisuunnittelua sekä heidän omakohtaisia kokemuksiaan liittyen aiheeseen. Tutkimuksesta käy ilmi muun muassa se, että harva yrittäjä suunnittelee yrityksensä viestintää. Tavoitteena oli syventää osaamista ja hankkia lisää tietoa viestinnän suunnitteluprosessista sekä sosiaalisesta mediasta. Näiden teorioiden ja oppien pohjalta lopulta rakentui tilaajayrityksen viestintäsuunnitelma. Suunnitelma on mukana tämän tutkielman liitteissä.