Vartioimattoman rautatien tasoristeyksen langaton huomiolaite
Pajunen, Elisa (2012)
Pajunen, Elisa
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120918750
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120918750
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli käsitellä vartioimattoman rautatien tasoristeyksen langattoman huomiolaitteen toimintavarmuutta ja luotettavuutta sekä mahdollisia jatkotoimenpiteitä toiminnan kehittelyyn. Työssä on käsitelty yleisesti tasoristeysturvallisuutta eri näkökulmista sekä riskianalyysin tekoa Suomessa. Työn lopussa on jatkotoimenpide-ehdotuksia huomio-laitteelle. Huomiolaite toimii aurinkoenergialla, varoittaa tasoristeyksen käyttäjiä oranssilla vilkkuvalla LED-valolla ja keskustelee veturiyksikön kanssa radioyhteyden avulla. Työn toimeksiantajana toimi Liikenteen Turvallisuusvirasto Trafi. Työn aihe on saatu Jet-Tekno Oy:ltä.
Valmista teoriataustaa huomiolaitteesta ei ollut, koska laite on toimintaperiaatteeltaan uusi Suomessa ja mahdollisesti jopa maailmanlaajuisesti. Teknisiä tietoja ja arvioita huomiolaitteen toiminnan mahdollisista vikatilanteista on saatu valmiina Jet-Tekno Oy:ltä. Tutkimusta huomiolaitteen toiminnan ja huomiovalon havaitsemisesta on tehty kenttätutkimuksina Tähtiniemen tasoristeyksessä Orivedellä, missä huomiolaitteen prototyyppi tällä hetkellä sijaitsee. Työssä on käytetty asiantuntijalausuntoja ja valmiita tasoristeyksiin liittyviä tutkimuksia ja ohjeita huomiolaitteen toiminnan arvioinnin tueksi.
Huomiolaitteen toimintavarmuuden puolesta puhuu se, että huomiovalo vilkuttaa oikein ja laitteen energia on ollut riittävä vuodenajasta riippumatta. Valon vilkutus on näky-vyydeltään ja sijoitukseltaan liian heikko palvelemaan tasoristeyksen käyttäjiä huomiolaitteen prototyypin kohdalla. Tun-nistettuja mahdollisia vikatilanteita tulisi simuloida, jotta huomiolaite voidaan todentaa toimintavarmemmaksi. Huomiolaitteen prototyypin jatkotestaus on hyvä tehdä Tähtiniemen tasoristeystä vilkkaammin liikennöidyssä tasoristeyksessä. Liikenne- ja havaintopsykologista tutkimusta sekä kenttä-haastatteluja huomiolaitteen huomiovalon havaittavuuteen liittyen olisi hyödyllistä tehdä nyt, kun laite on täysin uusi ja valmiita havaintokokemuksia ei ole. Jatkotutkimusta tukemaan on tärkeää tehdä kattava riskianalyysi alan asiantuntijoiden kanssa.
Valmista teoriataustaa huomiolaitteesta ei ollut, koska laite on toimintaperiaatteeltaan uusi Suomessa ja mahdollisesti jopa maailmanlaajuisesti. Teknisiä tietoja ja arvioita huomiolaitteen toiminnan mahdollisista vikatilanteista on saatu valmiina Jet-Tekno Oy:ltä. Tutkimusta huomiolaitteen toiminnan ja huomiovalon havaitsemisesta on tehty kenttätutkimuksina Tähtiniemen tasoristeyksessä Orivedellä, missä huomiolaitteen prototyyppi tällä hetkellä sijaitsee. Työssä on käytetty asiantuntijalausuntoja ja valmiita tasoristeyksiin liittyviä tutkimuksia ja ohjeita huomiolaitteen toiminnan arvioinnin tueksi.
Huomiolaitteen toimintavarmuuden puolesta puhuu se, että huomiovalo vilkuttaa oikein ja laitteen energia on ollut riittävä vuodenajasta riippumatta. Valon vilkutus on näky-vyydeltään ja sijoitukseltaan liian heikko palvelemaan tasoristeyksen käyttäjiä huomiolaitteen prototyypin kohdalla. Tun-nistettuja mahdollisia vikatilanteita tulisi simuloida, jotta huomiolaite voidaan todentaa toimintavarmemmaksi. Huomiolaitteen prototyypin jatkotestaus on hyvä tehdä Tähtiniemen tasoristeystä vilkkaammin liikennöidyssä tasoristeyksessä. Liikenne- ja havaintopsykologista tutkimusta sekä kenttä-haastatteluja huomiolaitteen huomiovalon havaittavuuteen liittyen olisi hyödyllistä tehdä nyt, kun laite on täysin uusi ja valmiita havaintokokemuksia ei ole. Jatkotutkimusta tukemaan on tärkeää tehdä kattava riskianalyysi alan asiantuntijoiden kanssa.