Internet ja tietokonepelit- ajanvietettä vai piileviä ongelmia?
Miettunen, Eija (2012)
Miettunen, Eija
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120918786
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120918786
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee Internetissä pelattavia virtuaalipelejä ja niihin liittyvää addiktioitumisriskiä ja onko pelaaminen enemmänkin tämän päivän ajanviettotapa. Kyselyosuuden tarkoituksena on selvittää Kemin peruskoulujen 9.luokkien poikien harrastuksia ja millaista osaa Internetissä pelien pelaaminen esittää heidän elämässään. Kyselyllä halusin myös selvittää, millaisia pelejä vastaajat pelaavat. Haluan opinnäytetyöni kautta esittää ennaltaehkäisykeinoja riippuvuuden syntymiselle.
Teoriaosuudessa käsittelen peliongelman, peliriippuvuuden ja ongelmapelaamisen määritelmää ja riippuvuuteen altistavia riskitekijöitä, riskiryhmiä ja suojaavia tekijöitä. Tuon opinnäytetyössäni esille myös pelaamiseen liittyviä hyötyjä ja haittoja sekä mikä merkitys on ennaltaehkäisevällä työllä riippuvuuden ehkäisyssä. Kerron myös hoitomuodosta, joka voisi olla hyvä tietokonepeliriippuvaisenkin hoidossa ja millaisia esteitä voi hoitoon hakeutumisen tielle nousta. Opinnäytetyöni kyselyosuuden käsittelyssä analysoin saamiani vastauksia ja niistä nousseita asioita.
Opinnäytetyöni on kvantitatiivinen määrällinen tutkimus, jossa tutkimusmenetelmänä olen käyttänyt survey-kyselyä. Kysely on suoritettu lokakuussa 2012 Kemin peruskoulujen 9.luokan vapaaehtoisille osallistumisluvan saanneille suostumuksensa antaneille pojille. Kyselyn analysoinnissa olen käyttänyt tulosten esittämisessä erilaisia taulukoita.
Internet-peliriippuvuus ei ole Suomessa vielä kovinkaan tunnettua ja tutkittua. Tämän tyyppisen pelimuodon historia on varsin lyhyt, sillä virtuaalipelaaminen on noussut suosituksi vasta vuosituhannen vaihteessa. Internet-pelien pelaamisesta aiheutuvan ongelman välttämiseksi tarvitaan ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä esimerkiksi koulutuksena ja informaation jakamisena. Tietokonepelien pelaaminen on noussut yhdeksi tämän ajan ajanvietetavaksi kaiken ikäisten ihmisten joukossa. Tietokonepelien pelaamisella on suuri rooli jo peruskoulun 9. luokkien poikien joukossa niin, että se on viennyt aikaa urheilun ja musiikin harrastamiselta.
Teoriaosuudessa käsittelen peliongelman, peliriippuvuuden ja ongelmapelaamisen määritelmää ja riippuvuuteen altistavia riskitekijöitä, riskiryhmiä ja suojaavia tekijöitä. Tuon opinnäytetyössäni esille myös pelaamiseen liittyviä hyötyjä ja haittoja sekä mikä merkitys on ennaltaehkäisevällä työllä riippuvuuden ehkäisyssä. Kerron myös hoitomuodosta, joka voisi olla hyvä tietokonepeliriippuvaisenkin hoidossa ja millaisia esteitä voi hoitoon hakeutumisen tielle nousta. Opinnäytetyöni kyselyosuuden käsittelyssä analysoin saamiani vastauksia ja niistä nousseita asioita.
Opinnäytetyöni on kvantitatiivinen määrällinen tutkimus, jossa tutkimusmenetelmänä olen käyttänyt survey-kyselyä. Kysely on suoritettu lokakuussa 2012 Kemin peruskoulujen 9.luokan vapaaehtoisille osallistumisluvan saanneille suostumuksensa antaneille pojille. Kyselyn analysoinnissa olen käyttänyt tulosten esittämisessä erilaisia taulukoita.
Internet-peliriippuvuus ei ole Suomessa vielä kovinkaan tunnettua ja tutkittua. Tämän tyyppisen pelimuodon historia on varsin lyhyt, sillä virtuaalipelaaminen on noussut suosituksi vasta vuosituhannen vaihteessa. Internet-pelien pelaamisesta aiheutuvan ongelman välttämiseksi tarvitaan ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä esimerkiksi koulutuksena ja informaation jakamisena. Tietokonepelien pelaaminen on noussut yhdeksi tämän ajan ajanvietetavaksi kaiken ikäisten ihmisten joukossa. Tietokonepelien pelaamisella on suuri rooli jo peruskoulun 9. luokkien poikien joukossa niin, että se on viennyt aikaa urheilun ja musiikin harrastamiselta.