Asiakaslähtöinen kivunhoito
Kaurala, Outi; Lehtomäki, Elina (2009)
Kaurala, Outi
Lehtomäki, Elina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911306487
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911306487
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on osa Asiakaslähtöinen osaaminen hoitotyön koulutuksessa Suomessa ja Virossa - projektia. Projektin ajatuksena on ollut, että Suomen ja Baltian maiden terveydenhuollon koulutusjärjestelmät ja työelämä voisivat yhdessä kehittää toimintamalleja asiakaslähtöisyyden tukemiseksi ja vahvistamiseksi.
Tämä opinnäytetyö on sovellettu systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Sen tarkoitus on selvittää, minkälaista on asiakaslähtöinen kivunhoito ja mikä merkitys asiakaslähtöisyydellä on kivunhoidossa. Tavoitteenamme on tuoda esille mitä puutteita ja kehittämishaasteita asiakaslähtöisyyden saralla on kivunhoidossa.
Opinnäytetyöhömme olemme koonneet aineiston hakemalla 15 kivunhoidosta tehtyä tutkimusartikkelia arvostettuina ja luotettavina pidetyistä tietokannoista. Olemme analysoineet aineiston deduktiivisen sisällönanalyysin menetelmällä. Määrittelemme asiakaslähtöisyyden työmme teoriaosiossa ja määritelmän avulla olemme etsineet asiakaslähtöisyyden keskeiset osa-alueet. Kivunhoidon tutkimuksia analysoimme näiden osa-alueiden pohjalta.
Analysoiduissa tutkimuksissa käy ilmi, että potilaan oma arvio kivustaan on luotettavin. Muun muassa hoitajien tiedonpuute ja kiire ilmenevät estävinä tekijöinä asiakaslähtöisen kivunhoidon toteutumisessa. Tulosten perusteella potilaita tulisi informoida kivusta ja sen hoidosta sekä rohkaista heitä kertomaan kivun tuntemuksistaan
Tämä opinnäytetyö on sovellettu systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Sen tarkoitus on selvittää, minkälaista on asiakaslähtöinen kivunhoito ja mikä merkitys asiakaslähtöisyydellä on kivunhoidossa. Tavoitteenamme on tuoda esille mitä puutteita ja kehittämishaasteita asiakaslähtöisyyden saralla on kivunhoidossa.
Opinnäytetyöhömme olemme koonneet aineiston hakemalla 15 kivunhoidosta tehtyä tutkimusartikkelia arvostettuina ja luotettavina pidetyistä tietokannoista. Olemme analysoineet aineiston deduktiivisen sisällönanalyysin menetelmällä. Määrittelemme asiakaslähtöisyyden työmme teoriaosiossa ja määritelmän avulla olemme etsineet asiakaslähtöisyyden keskeiset osa-alueet. Kivunhoidon tutkimuksia analysoimme näiden osa-alueiden pohjalta.
Analysoiduissa tutkimuksissa käy ilmi, että potilaan oma arvio kivustaan on luotettavin. Muun muassa hoitajien tiedonpuute ja kiire ilmenevät estävinä tekijöinä asiakaslähtöisen kivunhoidon toteutumisessa. Tulosten perusteella potilaita tulisi informoida kivusta ja sen hoidosta sekä rohkaista heitä kertomaan kivun tuntemuksistaan