Pankin työntekijöiden perehdytys
Heikkilä, Sini (2012)
Heikkilä, Sini
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120918788
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120918788
Tiivistelmä
Työelämän kiireisessä maailmassa kunnollinen perehdyttäminen on erittäin tärkeää. Vaihtelevuus voi olla suurta ja jokaisen tulisi silti osata työnsä mahdollisimman hyvin. Tässä opinnäytetyössä Pankki x halusi selvittää kuinka hyvin heidän perehdytyksensä sujuu ja kuinka sitä voisi vielä kehittää. Tutkimuksen teoriaosassa käsitellään mitä on asiakaspalvelu, perehdyttäminen ja palaute. Lähellä asiakaspalvelun sanastoa on myyntityö ja perehdyttämisen sanastoa ovat taas opettaminen. Perehdyttämisen onnistuminen vaikuttaa asiakaspalveluun, joka taas on finanssialalla tärkeä asia markkinoilla kilpailtaessa. Tuotteet ja palvelut ovat suurimmilta osin samankaltaisia, joten juuri hyvä asiakaspalvelu on yksi tapa erottua. Vuonna 2012 alussa aloittaneille työntekijöille lähetettiin kysely ja näiden vastausten perusteella vertailtiin miten kaikki sujunut ja mitä pitäisi parantaa. Suurimmat huomiot olivat se että perehdytyssuunnitelmaa ei kaikilla ole ja että palautetta saisi olla enemmän. Johtopäätös oli se, että parantamiseen varaa oli. Varsinkin siinä, että kaikki olisivat tiettyyn pisteeseen asti samalla viivalla perehdytyksen suhteen. Kuten se että kaikki tietäisivät kuka on oma perehdyttäjä ja se että palautetta annettaisiin kaikille niin perehdyttämisen aikana kuin se jälkeen. Mahdollinen jatkotutkimus voisi olla se että vuoden päästä tehtäisiin uusi kysely ja vertailtaisiin tämän hetken tuloksiin.