Suzuki GSX-R 600:n moottorinohjaus
Makkonen, Tero (2012)
Makkonen, Tero
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120718724
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120718724
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin teoriassa moottoripyörän ruiskuttamista ja moottorinohjauksen asentamista kohdepyörään, kuten myös perehdyttiin kyseiseen pyörämalliin ja sen tekniikkaan. Työssä tutkittiin myös lainsäädäntöä, sillä pyörää oli tarkoitus käyttää myös tieliikenteessä. Samalla pyrittiin saamaan pyörästä mahdollisimman vähäpäästöinen normaalissa maantieajossa.
Moottoripyörän ruiskuttamista ja moottorinohjauksen asentamista varten pyörään asennettiin johtosarja, johon kuului kaikki tarvittavat anturit ja johdotukset, ja Megasquirt II v3.0 itse moottorinohjausta varten.
Tunerstudio-ohjelman avulla laskettiin tarvittavat arvot, jolla Megasquirt II v3.0 olisi saatu toimimaan kohdemoottoripyörän kanssa. Ohjelmassa muutettiin arvot vastaamaan korkeaviritteistä ja korkeasti kiertävää moottoria, joka Suzuki GSX-R 600 on. Huipputehot laskettiin tulevan korkeilla kierrosluvuilla, joten yläkierroksilla moottori kävisi rikkaammalla ja AFR eli air fuel ratio eli ilma/polttoaine suhde oli matalampi eli rikkaampi.
Työstä saatujen kokemusten avulla on mahdollista laskea moottoripyörän päästöjä asentamalla siihen polttoaineen ruiskutuksen ja uuden moottorinohjauksen verrattuna vanhaan kaasutinjärjestelmään. Ajanpuutteen takia en pystynyt saamaan tarvittavia tuloksia kuinka uusi polttoaineenruiskutusjärjestelmä toimisi käytännössä.
Moottoripyörän ruiskuttamista ja moottorinohjauksen asentamista varten pyörään asennettiin johtosarja, johon kuului kaikki tarvittavat anturit ja johdotukset, ja Megasquirt II v3.0 itse moottorinohjausta varten.
Tunerstudio-ohjelman avulla laskettiin tarvittavat arvot, jolla Megasquirt II v3.0 olisi saatu toimimaan kohdemoottoripyörän kanssa. Ohjelmassa muutettiin arvot vastaamaan korkeaviritteistä ja korkeasti kiertävää moottoria, joka Suzuki GSX-R 600 on. Huipputehot laskettiin tulevan korkeilla kierrosluvuilla, joten yläkierroksilla moottori kävisi rikkaammalla ja AFR eli air fuel ratio eli ilma/polttoaine suhde oli matalampi eli rikkaampi.
Työstä saatujen kokemusten avulla on mahdollista laskea moottoripyörän päästöjä asentamalla siihen polttoaineen ruiskutuksen ja uuden moottorinohjauksen verrattuna vanhaan kaasutinjärjestelmään. Ajanpuutteen takia en pystynyt saamaan tarvittavia tuloksia kuinka uusi polttoaineenruiskutusjärjestelmä toimisi käytännössä.