Internal and external analysis
Pakkanen, Tia-Maria (2012)
Pakkanen, Tia-Maria
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121118961
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121118961
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Markkinointi Pakkaset Oy, joka omistaa viisi HTH Keittiöforum myymälää Helsingissä, Vantaalla, Lahdessa, Lappeenrannassa ja Kouvolassa. Yritys toimii Suomen suurimpana HTH Keittiöforum –merkin jälleenmyyjänä. Opinnäytetyö tehtiin tilaustyönä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli analysoida yrityksen sisäistä ja ulkoista toimintaympäristöä sekä löytää mahdollisia kehityskohtia SWOT analyysin pohjalta tarkoituksena yrityksen kilpailukyvyn parantaminen. Tutkimus on merkityksellinen toimeksiantajalle, sillä tämän kaltaista tutkimusta ei ole aiemmin suoritettu. Tutkimuksen merkityksellisyyttä lisää myös yrityksen suuri laajentuminen, jonka vuoksi yrityksen sisäinen ja ulkoinen ympäristö on kokenut muutoksia. Tutkimuskysymykset ovat: Minkälainen on yrityksen nykyisen sisäisen ja ulkoisen toimintaympäristön tila? Minkälaisia strategisia suosituksia voidaan tehdä löydettyjen tulosten pohjalta?
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostettiin strategisen johtamisen kirjallisuutta käyttäen. Teoreettinen viitekehys rajattiin käyttäen viiden kilpailuvoiman, arvoketjun, ydinosaamisen ja kilpailuedun teorioita. Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttämällä. Kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä valittiin, koska tutkimuksella haluttiin löytää uusia ideoita ja näkökulmia sekä saada syvempää ymmärrystä tutkittavasta aiheesta. Haastattelut suoritettiin yksilöllisinä haastatteluina. Haastattelut jaettiin neljään aiheeseen, jonka perusteella tehtiin SWOT-analyysi. Kaikki haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. This thesis was commissioned by Markkinointi Pakkaset Oy, owner of five
HTH Kitchenforum showrooms in Helsinki, Vantaa, Lahti, Lappeenranta and Kouvola.
The thesis objective was to investigate the internal and external environments of the case company, find the factors affecting the company’s performance and competitiveness and to make strategic recommendations based on these findings, in order to improve the com-pany’s competitiveness.
This research is significant to the company, as research to this extent has not been con-ducted before. During the last two years the case company has been implementing a sig-nificant expansion strategy and, therefore, there have been big changes in the company’s internal and external environments. It is essential for companies to analyze its environ-ments regularly and reassess the direction of its business, in order to further develop its business. This thesis aims at finding solutions to following questions: What is the current state of the case company’s internal and external environment? What strategic recom-mendations can be made to the company based on these findings?
Literature in strategic management was used as the theoretical framework. The theories of value chain, competitive advantage and core competencies were used as the main theo-ries. The qualitative research method was used as the thesis research approach. The quali-tative method was chosen as the objective was to find new perspectives and ideas for the company and to get a deeper understanding about researched phenomena. Empirical re-search was carried out through individual interviews. Interview questions were divided in four main categories. Interview questions were recorded and transcribed.
Interviews produced a number of beneficial information to the company. This infor-mation will help the company to reinforce and develop its business.
Opinnäytetyön tavoitteena oli analysoida yrityksen sisäistä ja ulkoista toimintaympäristöä sekä löytää mahdollisia kehityskohtia SWOT analyysin pohjalta tarkoituksena yrityksen kilpailukyvyn parantaminen. Tutkimus on merkityksellinen toimeksiantajalle, sillä tämän kaltaista tutkimusta ei ole aiemmin suoritettu. Tutkimuksen merkityksellisyyttä lisää myös yrityksen suuri laajentuminen, jonka vuoksi yrityksen sisäinen ja ulkoinen ympäristö on kokenut muutoksia. Tutkimuskysymykset ovat: Minkälainen on yrityksen nykyisen sisäisen ja ulkoisen toimintaympäristön tila? Minkälaisia strategisia suosituksia voidaan tehdä löydettyjen tulosten pohjalta?
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostettiin strategisen johtamisen kirjallisuutta käyttäen. Teoreettinen viitekehys rajattiin käyttäen viiden kilpailuvoiman, arvoketjun, ydinosaamisen ja kilpailuedun teorioita. Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttämällä. Kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä valittiin, koska tutkimuksella haluttiin löytää uusia ideoita ja näkökulmia sekä saada syvempää ymmärrystä tutkittavasta aiheesta. Haastattelut suoritettiin yksilöllisinä haastatteluina. Haastattelut jaettiin neljään aiheeseen, jonka perusteella tehtiin SWOT-analyysi. Kaikki haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin.
HTH Kitchenforum showrooms in Helsinki, Vantaa, Lahti, Lappeenranta and Kouvola.
The thesis objective was to investigate the internal and external environments of the case company, find the factors affecting the company’s performance and competitiveness and to make strategic recommendations based on these findings, in order to improve the com-pany’s competitiveness.
This research is significant to the company, as research to this extent has not been con-ducted before. During the last two years the case company has been implementing a sig-nificant expansion strategy and, therefore, there have been big changes in the company’s internal and external environments. It is essential for companies to analyze its environ-ments regularly and reassess the direction of its business, in order to further develop its business. This thesis aims at finding solutions to following questions: What is the current state of the case company’s internal and external environment? What strategic recom-mendations can be made to the company based on these findings?
Literature in strategic management was used as the theoretical framework. The theories of value chain, competitive advantage and core competencies were used as the main theo-ries. The qualitative research method was used as the thesis research approach. The quali-tative method was chosen as the objective was to find new perspectives and ideas for the company and to get a deeper understanding about researched phenomena. Empirical re-search was carried out through individual interviews. Interview questions were divided in four main categories. Interview questions were recorded and transcribed.
Interviews produced a number of beneficial information to the company. This infor-mation will help the company to reinforce and develop its business.