Elektronisten aineistojen käyttö Oulun seudun ammattikorkeakoulun kirjastossa : Kyselytutkimus ammattikorkeakoulun opiskelijoille
Heikkinen, Marko (2012)
Heikkinen, Marko
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121018941
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121018941
Tiivistelmä
Elektronisten aineistojen tarjoaminen on tärkeä ja kallis osa nykyisten ammattikorkeakoulukirjastojen palveluja. Kirjastoissa pohditaankin paljon, mitä aineistoja tulisi säilyttää ja mistä tulisi luopua.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä elektronisia aineistoja Oulun seudun ammattikorkeakoulun kirjaston opiskelija-asiakkaat käyttävät ja mitä eivät käytä. Toisena tavoitteena oli selvittää, miten e-aineistojen käyttö ja e-aineistoihin liittyvät ongelmat vaihtelevat opiskeluvuoden ja koulutusohjelman perusteella. Lisäksi opinnäytetyö selvittää, kuinka kyselyn antamat tulokset vertautuvat Halti-palvelun käyttötilastoihin. Työn tilaajana toimi Oulun seudun ammattikorkeakoulun kirjasto. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää e-aineistojen hankinnan, markkinoinnin ja käyttäjäkoulutuksen suunnittelussa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Kysely suoritettiin Internet-kyselynä Webropol-kyselyohjelmistolla. Tulosten analyysin pääasiallisena metodina toimi ristiintaulukointi. Tietoperustana käytettiin monipuolisesti alan kotimaisia, kansainvälisiä ja Oulun seudun ammattikorkeakoulun sisäisiä lähteitä. Tämän lisäksi tietoperustaa varten haastateltiin 13 AMK-kirjaston työntekijöitä.
Opinnäytetyön päätuloksena syntyi elektronisten aineistojen käyttöä koskevia tarkkoja tilastoja, joita ei voi hankkia tällä hetkellä ilman kyselytutkimusta. Tilastot on jaoteltu elektronisten aineistojen ja koulutusohjelmien mukaan. Kirjaston e-aineistojen joukosta erottuvat muutama eniten käytetty palvelu, isoa joukkoa e-aineistoista käyttävät pienemmät käyttäjäryhmät. Käytön määrissä on eroja sekä vuosikurssien että koulutusohjelmien välillä. Tyytyväisyydessä ei ollut isoja eroja vuosikurssien välillä, mutta koulutusohjelmien välillä erot ovat selvempiä. Vanhempien vuosikurssien opiskelijat jakaantuvat vahvimmin e-aineistojen käyttäjiin ja e-aineistoja hallitsemattomiin. Harva vastaajista oli kokenut teknisten ongelmien hidastavan e-aineistojen käyttöä. Vastaajien joukosta löytyi asenne-eroja koskien e-aineistojen käytön vaikeutta. Opinnäytetyön tuloksena löytyi myös ristiriitoja Halti-tietokannan tilastojen ja kyselyn antamien tulosten välillä.
Opinnäytetyö toimii parhaiten käytännön tilastodokumenttina sekä pidemmän aikavälin vertailuaineistona, mutta työssä tuodaan myös esille kehitysehdotuksia koskien tiettyjen käyttäjäryhmien erikoisominaisuuksia e-aineistojen käytön suhteen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä elektronisia aineistoja Oulun seudun ammattikorkeakoulun kirjaston opiskelija-asiakkaat käyttävät ja mitä eivät käytä. Toisena tavoitteena oli selvittää, miten e-aineistojen käyttö ja e-aineistoihin liittyvät ongelmat vaihtelevat opiskeluvuoden ja koulutusohjelman perusteella. Lisäksi opinnäytetyö selvittää, kuinka kyselyn antamat tulokset vertautuvat Halti-palvelun käyttötilastoihin. Työn tilaajana toimi Oulun seudun ammattikorkeakoulun kirjasto. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää e-aineistojen hankinnan, markkinoinnin ja käyttäjäkoulutuksen suunnittelussa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Kysely suoritettiin Internet-kyselynä Webropol-kyselyohjelmistolla. Tulosten analyysin pääasiallisena metodina toimi ristiintaulukointi. Tietoperustana käytettiin monipuolisesti alan kotimaisia, kansainvälisiä ja Oulun seudun ammattikorkeakoulun sisäisiä lähteitä. Tämän lisäksi tietoperustaa varten haastateltiin 13 AMK-kirjaston työntekijöitä.
Opinnäytetyön päätuloksena syntyi elektronisten aineistojen käyttöä koskevia tarkkoja tilastoja, joita ei voi hankkia tällä hetkellä ilman kyselytutkimusta. Tilastot on jaoteltu elektronisten aineistojen ja koulutusohjelmien mukaan. Kirjaston e-aineistojen joukosta erottuvat muutama eniten käytetty palvelu, isoa joukkoa e-aineistoista käyttävät pienemmät käyttäjäryhmät. Käytön määrissä on eroja sekä vuosikurssien että koulutusohjelmien välillä. Tyytyväisyydessä ei ollut isoja eroja vuosikurssien välillä, mutta koulutusohjelmien välillä erot ovat selvempiä. Vanhempien vuosikurssien opiskelijat jakaantuvat vahvimmin e-aineistojen käyttäjiin ja e-aineistoja hallitsemattomiin. Harva vastaajista oli kokenut teknisten ongelmien hidastavan e-aineistojen käyttöä. Vastaajien joukosta löytyi asenne-eroja koskien e-aineistojen käytön vaikeutta. Opinnäytetyön tuloksena löytyi myös ristiriitoja Halti-tietokannan tilastojen ja kyselyn antamien tulosten välillä.
Opinnäytetyö toimii parhaiten käytännön tilastodokumenttina sekä pidemmän aikavälin vertailuaineistona, mutta työssä tuodaan myös esille kehitysehdotuksia koskien tiettyjen käyttäjäryhmien erikoisominaisuuksia e-aineistojen käytön suhteen.