Kotihoidon asiakkaiden kokemuksia saamistaan palveluista
Kontkanen, Greette; Leikas, Jenni (2012)
Kontkanen, Greette
Leikas, Jenni
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112115863
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112115863
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Kontkanen, Greette ja Leikas, Jenni.
Kotihoidon asiakkaiden kokemuksia saamistaan palveluista. Pieksämäki, syksy 2012, 51s., 3 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Itä, Pieksämäki. Hoitotyön koulutusohjelma: hoitotyön koulutusohjelma, hoitotyön suuntautumisvaihtoehto, sairaanhoitaja (AMK).
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Pieksämäen kotihoidon asiakkaiden tyytyväisyyttä saamiinsa palveluihin vuonna 2011. Tutkimuksen tavoitteena on antaa Pieksämäen kotihoidolle luotettavaa tietoa asiakkaiden tyytyväisyydestä kotihoidon tarjoamiin palveluihin. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää kotihoidon palvelujen kehittämisessä. Tutkimuksen avulla selvitettiin hoitohenkilökunnan ammatillista osaamista, palveluiden saatavuutta, saadun palvelun laatua, asiakkaiden tiedonsaantia, asiakkaiden turvallisuuden tunnetta, asiakkaiden vaikuttamismahdollisuuksia saamaansa hoitoon ja yleistä tyytyväisyyttä.
Tutkimus oli kvantitatiivinen eli määrällinen. Aineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella. Kyselyyn osallistuivat kaikki säännöllisen kotihoidon piirissä olevat asiakkaat, paitsi lapsiperheet sekä pelkkää tukipalvelua saavat asiakkaat. Kyselylomake toimitettiin työntekijöiden mukana 414 Pieksämäen kotihoidon asiakkaalle, joista 203 vastasi kyselyyn. Vastausprosentti oli 49. Aineisto analysoitiin käyttäen SPSS-ohjelmaa sekä Exceliä ja tulokset esitetään prosentein ja kuvioin.
Tulosten mukaan Pieksämäen kotihoidon asiakkaat ovat pääasiassa tyytyväisiä saamiinsa palveluihin. Asiakkaat olivat tyytyväisiä esimerkiksi siihen, että kotihoidon piiriin on helppo päästä. Tyytyväisiä oltiin myös henkilökunnan ammattitaitoon, ystävällisyyteen ja haluun palvella asiakkaitansa. Tuloksista voidaan kuitenkin todeta muutamia kehittämistarpeita, kuten esimerkiksi tiedonsaanti terveyspalveluista ja asiakkaan turvallisuuden tunne.
Avainsanat: kotihoito, kotihoidon laatu ja asiakastyytyväisyys
Kontkanen, Greette ja Leikas, Jenni.
Kotihoidon asiakkaiden kokemuksia saamistaan palveluista. Pieksämäki, syksy 2012, 51s., 3 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Itä, Pieksämäki. Hoitotyön koulutusohjelma: hoitotyön koulutusohjelma, hoitotyön suuntautumisvaihtoehto, sairaanhoitaja (AMK).
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Pieksämäen kotihoidon asiakkaiden tyytyväisyyttä saamiinsa palveluihin vuonna 2011. Tutkimuksen tavoitteena on antaa Pieksämäen kotihoidolle luotettavaa tietoa asiakkaiden tyytyväisyydestä kotihoidon tarjoamiin palveluihin. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää kotihoidon palvelujen kehittämisessä. Tutkimuksen avulla selvitettiin hoitohenkilökunnan ammatillista osaamista, palveluiden saatavuutta, saadun palvelun laatua, asiakkaiden tiedonsaantia, asiakkaiden turvallisuuden tunnetta, asiakkaiden vaikuttamismahdollisuuksia saamaansa hoitoon ja yleistä tyytyväisyyttä.
Tutkimus oli kvantitatiivinen eli määrällinen. Aineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella. Kyselyyn osallistuivat kaikki säännöllisen kotihoidon piirissä olevat asiakkaat, paitsi lapsiperheet sekä pelkkää tukipalvelua saavat asiakkaat. Kyselylomake toimitettiin työntekijöiden mukana 414 Pieksämäen kotihoidon asiakkaalle, joista 203 vastasi kyselyyn. Vastausprosentti oli 49. Aineisto analysoitiin käyttäen SPSS-ohjelmaa sekä Exceliä ja tulokset esitetään prosentein ja kuvioin.
Tulosten mukaan Pieksämäen kotihoidon asiakkaat ovat pääasiassa tyytyväisiä saamiinsa palveluihin. Asiakkaat olivat tyytyväisiä esimerkiksi siihen, että kotihoidon piiriin on helppo päästä. Tyytyväisiä oltiin myös henkilökunnan ammattitaitoon, ystävällisyyteen ja haluun palvella asiakkaitansa. Tuloksista voidaan kuitenkin todeta muutamia kehittämistarpeita, kuten esimerkiksi tiedonsaanti terveyspalveluista ja asiakkaan turvallisuuden tunne.
Avainsanat: kotihoito, kotihoidon laatu ja asiakastyytyväisyys