Laatujärjestelmän luominen : Leipomoalan yritykselle
Heikkinen, Saija (2012)
Heikkinen, Saija
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121118971
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121118971
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli luoda runko laatujärjestelmän luomiseksi Pohjanmaan leipomo Oy:lle. Pohjanmaan leipomo on aloittanut toimintansa 2009. Aloittavana yrityksenä heillä ei ole vielä täydellistä laatujärjestelmää. Opinnäytetyössä käytiin läpi yrityksen tiedot, toimintatavat ja henkilöiden vastuualueet sekä nykyinen laatutilanne.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käytiin läpi laadun merkitys ja käsite, laatuominaisuudet, laatukustannukset ja laatujärjestelmään luomiseen liittyviä ISO-9001 -standardeja. Laatujärjestelmän toteuttamisen vaiheet ovat kuvattuna myös tässä työssä.
Laatujärjestelmän runko luotiin ISO 9001 -standardien mukaisesti. Yrityksen prosessit jaettiin ydinprosessiin ja tukiprosesseihin. Yksittäisiä prosesseja tarkastelemalla saatiin niiden ongelmakohdat esille ja niihin voitiin miettiä ratkaisuja. Tietoja työhön saatiin haastattelemalla yrityksen toimitusjohtajaa ja heidän asiakirjoja tutkimalla.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käytiin läpi laadun merkitys ja käsite, laatuominaisuudet, laatukustannukset ja laatujärjestelmään luomiseen liittyviä ISO-9001 -standardeja. Laatujärjestelmän toteuttamisen vaiheet ovat kuvattuna myös tässä työssä.
Laatujärjestelmän runko luotiin ISO 9001 -standardien mukaisesti. Yrityksen prosessit jaettiin ydinprosessiin ja tukiprosesseihin. Yksittäisiä prosesseja tarkastelemalla saatiin niiden ongelmakohdat esille ja niihin voitiin miettiä ratkaisuja. Tietoja työhön saatiin haastattelemalla yrityksen toimitusjohtajaa ja heidän asiakirjoja tutkimalla.