CRM-järjestelmäratkaisun toteutus - Case Firma
Tanner, Henri (2012)
Tanner, Henri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121018937
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121018937
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on ratkaisu sähköisen asiakastietojärjestelmän tarpeeseen. Työ on toteutettu Microsoft Excel 2010 – taulukkona. Lisäksi työhön kuuluu ohjeistus taulukon käyttämisestä. Tavoite oli luoda tilaajalle asiakasrekisteri tukemaan myyntiprosessin tehokkuutta sekä laatia ohjeistus taulukon käyttöön. Varsinaisen asiakasrekisterin lisäksi työssä etsittiin erilaisia tapoja löytää asiakastietoa ilmaiseksi. Tilaajana on nuori sähköiseen markkinointiin ja siihen liittyviin asiantuntija-palveluihin erikoistunut osakeyhtiö, jota käsitellään tässä työssä anonyymisti Firmana.
Asiakasrekisteri toteutettiin Microsoft Excel 2010 – ohjelmalla, jonka lisenssi Firmalla oli jo entuudestaan. Taulukon rakentamisen lisäksi siihen kerättiin uutta asiakastietoa pääosin internetiä hyödyntäen ja vertailtiin erilaisia tapoja löytää tietoa. Asiakasrekisterin avulla tietoa saadaan varastoitua paremmin, ja tiedon parempi varastointi puolestaan tukee Yhtiön myyntiprosesseja.
Microsoft Excelin käyttöön päädyttiin, koska se oli edullinen, helppokäyttöinen sekä standardina yhteensopiva eri päätelaitteiden kanssa. Microsoft Excel on ohjelmana standardi, joka on luotu liiketoiminnan analysointiin. Yhtiö oli suunnitellut myöhemmin rakentavansa Scrum-pohjaisen CRM-järjestelmän asiakastietojen hallintaan. Excel-version tarkoitus oli toimia tilapäisratkaisuna siihen saakka.
Tietoperustana työssä hyödynnettiin erilaisia hyväksi havaittuja käytäntöjä asiakastietojärjestelmän rakentamisessa. Lisäksi hyödynnettiin tausta-ajatuksena Demingin PDCA – mallia, jonka avulla pyrittiin tekemään järjestelmästä laadukkuutta palveleva.
Asiakasrekisteri toteutettiin Microsoft Excel 2010 – ohjelmalla, jonka lisenssi Firmalla oli jo entuudestaan. Taulukon rakentamisen lisäksi siihen kerättiin uutta asiakastietoa pääosin internetiä hyödyntäen ja vertailtiin erilaisia tapoja löytää tietoa. Asiakasrekisterin avulla tietoa saadaan varastoitua paremmin, ja tiedon parempi varastointi puolestaan tukee Yhtiön myyntiprosesseja.
Microsoft Excelin käyttöön päädyttiin, koska se oli edullinen, helppokäyttöinen sekä standardina yhteensopiva eri päätelaitteiden kanssa. Microsoft Excel on ohjelmana standardi, joka on luotu liiketoiminnan analysointiin. Yhtiö oli suunnitellut myöhemmin rakentavansa Scrum-pohjaisen CRM-järjestelmän asiakastietojen hallintaan. Excel-version tarkoitus oli toimia tilapäisratkaisuna siihen saakka.
Tietoperustana työssä hyödynnettiin erilaisia hyväksi havaittuja käytäntöjä asiakastietojärjestelmän rakentamisessa. Lisäksi hyödynnettiin tausta-ajatuksena Demingin PDCA – mallia, jonka avulla pyrittiin tekemään järjestelmästä laadukkuutta palveleva.