Maksu-tv-kanavan ohjelmistosuunitteluprosessi : Tapaustutkimus Nelonen perhe -kanavan Junior Masterchef -ohjelmistosuunnitteluratkaisusta
Savinen, Jonna (2012)
Savinen, Jonna
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121119072
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121119072
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tapaustutkimus Nelonen Perhe maksu-tv-kanavalla toteutetusta Junior Masterchef -ohjelmistosuunnitteluratkaisusta. Ohjelmistosuunnittelulla tarkoite-taan tässä tv-ohjelmien valitsemista, niiden aikatauluttamista eli sijoittamista tv-kanavan ohjelmakarttaan ja niiden markkinoimista katsojille.
Tämän työn tavoitteena oli perehtyä tapauksen avulla Nelonen Perhe -kanavan ohjel-mistosuunnitteluprosessiin. Tutkimus on rajattu koskemaan Junior Masterchef -ohjelmaa Nelonen Perhe -kanavalla eikä siinä perehdytty ohjelmistosuunnittelun prosessiin koko yrityksen tasolla. Tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastattelua ja ohjelmaan ja kanavaan liittyvää kvantitatiivista tietoa. Haastattelu ja muu tiedonkeruu toteutettiin vuoden 2012 kesällä ja syksyllä. Junior Masterchef -ohjelma lähetettiin keväällä 2012. Tutkimuksen toteuttaja työskentelee itse ohjelmakarttasuunnittelijana Nelonen Perhe -kanavalla.
Työn teoriaosassa käsitellään muutamia oletuksia siitä miten yleisöt käyttäytyvät televi-sion katsojina ja näihin oletuksiin pohjautuvia ohjelmistosuunnittelun perusteita sekä muutamia tv:n katsomisteorioita ja ohjelmistosuunnittelun strategioita. Lisäksi tarkas-tellaan Suomen tv-ympäristöä kokonaisuutena ja maksu-tv-ympäristöä erikseen.
Tutkimuksen tuloksena syntyi kuvaus Nelonen Perhe -kanavan ohjelmistosuunnittelu-prosessista. Tätä voitaisiin mahdollisesti käyttää hyödyksi myös muita maksu-tv-kanavia analysoitaessa. Tutkimuksessa mielenkiintoisin esiin tullut näkökulma oli se, miten oh-jelmistosuunnittelu on yhteydessä ohjelmien promootiotoimiin ja kanavan markkinoin-tiin. Hyvässä ohjelmakartassa on monipuolisen kokonaisuuden lisäksi myös markki-nointikärjiksi suunniteltuja ohjelmia, joiden valinta, sijoittelu ja promootio toteutetaan alusta asti pitäen mielessä markkinointitavoite.
Tämän työn tavoitteena oli perehtyä tapauksen avulla Nelonen Perhe -kanavan ohjel-mistosuunnitteluprosessiin. Tutkimus on rajattu koskemaan Junior Masterchef -ohjelmaa Nelonen Perhe -kanavalla eikä siinä perehdytty ohjelmistosuunnittelun prosessiin koko yrityksen tasolla. Tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastattelua ja ohjelmaan ja kanavaan liittyvää kvantitatiivista tietoa. Haastattelu ja muu tiedonkeruu toteutettiin vuoden 2012 kesällä ja syksyllä. Junior Masterchef -ohjelma lähetettiin keväällä 2012. Tutkimuksen toteuttaja työskentelee itse ohjelmakarttasuunnittelijana Nelonen Perhe -kanavalla.
Työn teoriaosassa käsitellään muutamia oletuksia siitä miten yleisöt käyttäytyvät televi-sion katsojina ja näihin oletuksiin pohjautuvia ohjelmistosuunnittelun perusteita sekä muutamia tv:n katsomisteorioita ja ohjelmistosuunnittelun strategioita. Lisäksi tarkas-tellaan Suomen tv-ympäristöä kokonaisuutena ja maksu-tv-ympäristöä erikseen.
Tutkimuksen tuloksena syntyi kuvaus Nelonen Perhe -kanavan ohjelmistosuunnittelu-prosessista. Tätä voitaisiin mahdollisesti käyttää hyödyksi myös muita maksu-tv-kanavia analysoitaessa. Tutkimuksessa mielenkiintoisin esiin tullut näkökulma oli se, miten oh-jelmistosuunnittelu on yhteydessä ohjelmien promootiotoimiin ja kanavan markkinoin-tiin. Hyvässä ohjelmakartassa on monipuolisen kokonaisuuden lisäksi myös markki-nointikärjiksi suunniteltuja ohjelmia, joiden valinta, sijoittelu ja promootio toteutetaan alusta asti pitäen mielessä markkinointitavoite.