Salibandyliigaseuran toiminnan kehittäminen
Saarelma, Sami (2012)
Saarelma, Sami
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616637
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616637
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoitus oli toteuttaa eräälle salibandyliigaseuralle asiakastutkimus, jonka tulosten pohjalta kyseinen organisaatio voisi jatkossa kehittää omaa toimintaansa. Kyselylomakkeella selvitettiin organisaation asiakkaiden ikä, sukupuoli, asuinkunta, suhde salibandyyn, työ- ja opiskelutilanne, otteluissa käymisen aktiivisuus sekä sen, mistä he saavat tietoa ottelutapahtumista. Kyselylomakkeella tiedusteltiin myös sitä, miten asiakkaiden mielestä kyseinen seura voisi kehittää toimintaansa. Kun organisaatio tietää mahdollisimman paljon asiakaskunnastaan, on sen jatkossa helpompi markkinoida toimintaansa.
Opinnäytetyöni teoreettinen viitekehys rakentuu organisaation menestystekijöiden käsittelystä. Niitä tässä tapauksessa ovat organisaation kilpailukyky, asiakaspalvelu ja –tyytyväisyys, tapahtumamarkkinointi ja imagon rakentaminen. Nämä ovat tärkeitä elementtejä myös seuran menestyksen kannalta. Lisäksi olen opinnäytetyössäni käsitellyt hieman salibandya lajina.
Opinnäytetyöni on kvantitatiivinen tutkimus. Tutkimusaineiston keruumenetelmänä käytin kyselylomaketta, johon seuran kotiotteluissa kävijöiden oli mahdollista vastata kolmen ottelu-tapahtuman yhteydessä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kyseisen seuran asiakkaista lähes puolet on salibandyn tämän hetkisiä harrastajia. Vastanneista kolme neljäsosaa kertoi käyneensä viime kaudella kotiotteluissa. Merkittävimmät tiedonsaantikanavat olivat seuran kotisivut, paikallislehti ja kuulin kaverilta –kanavat. Vastaajat antoivat seuralle myös paljon hyviä kehittämisideoita, joita seura hyödyntää muun muassa markkinoinnin ja toimintansa edelleen kehittämisessä.
Opinnäytetyöni teoreettinen viitekehys rakentuu organisaation menestystekijöiden käsittelystä. Niitä tässä tapauksessa ovat organisaation kilpailukyky, asiakaspalvelu ja –tyytyväisyys, tapahtumamarkkinointi ja imagon rakentaminen. Nämä ovat tärkeitä elementtejä myös seuran menestyksen kannalta. Lisäksi olen opinnäytetyössäni käsitellyt hieman salibandya lajina.
Opinnäytetyöni on kvantitatiivinen tutkimus. Tutkimusaineiston keruumenetelmänä käytin kyselylomaketta, johon seuran kotiotteluissa kävijöiden oli mahdollista vastata kolmen ottelu-tapahtuman yhteydessä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kyseisen seuran asiakkaista lähes puolet on salibandyn tämän hetkisiä harrastajia. Vastanneista kolme neljäsosaa kertoi käyneensä viime kaudella kotiotteluissa. Merkittävimmät tiedonsaantikanavat olivat seuran kotisivut, paikallislehti ja kuulin kaverilta –kanavat. Vastaajat antoivat seuralle myös paljon hyviä kehittämisideoita, joita seura hyödyntää muun muassa markkinoinnin ja toimintansa edelleen kehittämisessä.