Hakukoneoptimointi : Vaiheet ja työkalut
Tapanila, Juha (2012)
Tapanila, Juha
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121018939
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121018939
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee hakukoneoptimointia. Työn tarkoitus on esitellä työkaluja ja keinoja avainsanatutkimukseen, sivun sisäiseen optimointiin, linkitykseen sekä optimoinnin tulosten arviointiin.
Hakukonenäkyvyys oikeilla avainsanoilla on hyvin tärkeää, sillä pelkällä yrityksen nimellä löytyminen ei tuo paljoakaan kävijöitä sivustolle. Toisaalta suurikaan kävijämäärä ei välttämättä ole hyödyksi sivustolle, jos kävijät eivät muutu asiakkaiksi.
Sivun sisäinen optimointi tarkoittaa sitä, että sivusta tehdään mahdollisimman helposti ymmärrettävä hakukoneita varten. Sisällössä pitää myös käyttää oikeissa paikoissa avainsanoja, jotta näillä sanoilla menestytään hakutuloksissa.
Linkityksellä tarkoitetaan omalle sivustolle johtavien linkkien lisäämistä muille sivustoille. Kaikki sivustolle johtavat laadukkaat linkit nostavat sen arvoa hakukoneiden silmissä.
Hakukoneoptimoinnin tulosten näkyvin osa on nousseet sijoitukset ja kävijämäärät. Oikein toteutettuna optimointi voi kuitenkin nostaa myös asiakkaiden määrää sekä asiakkaiksi ryhtyvien osuutta kaikista vierailijoista.
Hakukonenäkyvyys oikeilla avainsanoilla on hyvin tärkeää, sillä pelkällä yrityksen nimellä löytyminen ei tuo paljoakaan kävijöitä sivustolle. Toisaalta suurikaan kävijämäärä ei välttämättä ole hyödyksi sivustolle, jos kävijät eivät muutu asiakkaiksi.
Sivun sisäinen optimointi tarkoittaa sitä, että sivusta tehdään mahdollisimman helposti ymmärrettävä hakukoneita varten. Sisällössä pitää myös käyttää oikeissa paikoissa avainsanoja, jotta näillä sanoilla menestytään hakutuloksissa.
Linkityksellä tarkoitetaan omalle sivustolle johtavien linkkien lisäämistä muille sivustoille. Kaikki sivustolle johtavat laadukkaat linkit nostavat sen arvoa hakukoneiden silmissä.
Hakukoneoptimoinnin tulosten näkyvin osa on nousseet sijoitukset ja kävijämäärät. Oikein toteutettuna optimointi voi kuitenkin nostaa myös asiakkaiden määrää sekä asiakkaiksi ryhtyvien osuutta kaikista vierailijoista.