Lisäarvo : lisäarvon tuottaminen parturi-kampaamo Tukkakikassa
Mäkinen, Miia (2012)
Mäkinen, Miia
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120618580
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120618580
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsitteli lisäarvoa ja sitä, miten kehittää lisäarvoa tuovia elementtejä parturi-kampaamo Tukkakikassa. Tarkoituksena oli kehittää omaa yritystoimintaa sekä tarjota asiakkaille uusia lisäarvoa tuottavia elementtejä. Lisäarvoon perehtyminen alkoi havainnoimalla eri yrityksiä, ja mitä lisäarvoa tuottavia asioita heidän liikkeissään on. Havainnoinnin lisäksi lisäarvoa tuottavia elementtejä pyrittiin selvittämään haastattelemalla Tukkakikan asiakkaita.
Opinnäytetyössä käytettävät menetelmänä olivat benchmarking-menetelmä ja vapaa haastattelu. Näkökulmana toimi myös tutkimuksellinen kehittämistyö. Kaikki käytettävät menetelmät otettiin käyttöön vapaamuotoisesti, luomatta vastakkain asettelua palveluntarjoajan ja asiakkaan välillä.
Asiakkailta saadut haastattelujen tulokset on jaettu neljään eri kategoriaan asiakkaiden ikien perusteella. Lapset muodostavat ensimmäisen ryhmän, nuoret toisen, varhaisaikuiset kolmannen ja aikuiset, keski-ikäiset ja vanhuusikäiset yhdessä neljännen ryhmän. Saatujen tulosten perusteella asiakkaalle lisäarvoa tuovat kahvin ja teen kanssa tarjottavat pikkupurtavat. Lisäarvoa asiakkaalle tuottaa myös erilaiset aikakausilehdet, kuvakollaasit, tablettitietokone tai liikkeen visuaalinen ilme.
Opinnäytetyössä esiteltiin Tukkakikassa jo olemassa olevia lisäarvoa tuottavia asioita. Tukkakikalle tehtiin suunnitelma, miten lisäarvoa tulevaisuudessa tuotetaan asiakkaille ja, miten lisäarvon toimivuutta seurataan ja analysoidaan.
Opinnäytetyössä käytettävät menetelmänä olivat benchmarking-menetelmä ja vapaa haastattelu. Näkökulmana toimi myös tutkimuksellinen kehittämistyö. Kaikki käytettävät menetelmät otettiin käyttöön vapaamuotoisesti, luomatta vastakkain asettelua palveluntarjoajan ja asiakkaan välillä.
Asiakkailta saadut haastattelujen tulokset on jaettu neljään eri kategoriaan asiakkaiden ikien perusteella. Lapset muodostavat ensimmäisen ryhmän, nuoret toisen, varhaisaikuiset kolmannen ja aikuiset, keski-ikäiset ja vanhuusikäiset yhdessä neljännen ryhmän. Saatujen tulosten perusteella asiakkaalle lisäarvoa tuovat kahvin ja teen kanssa tarjottavat pikkupurtavat. Lisäarvoa asiakkaalle tuottaa myös erilaiset aikakausilehdet, kuvakollaasit, tablettitietokone tai liikkeen visuaalinen ilme.
Opinnäytetyössä esiteltiin Tukkakikassa jo olemassa olevia lisäarvoa tuottavia asioita. Tukkakikalle tehtiin suunnitelma, miten lisäarvoa tulevaisuudessa tuotetaan asiakkaille ja, miten lisäarvon toimivuutta seurataan ja analysoidaan.