Hinnoittelu osana pitopalveluyrityksen kannattavuutta : case: Pitopalvelu Kaija Suokko
Suokko, Matias (2012)
Suokko, Matias
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121018884
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121018884
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkoituksena oli kehittää Kauhavalla sijaitsevalle Pitopalvelu Kaija Suokolle toimivat pohjat reseptien kehittämiseen ja menetelmät tuotteiden hinnoitteluun. Pitopalvelulle on luotu omat reseptiikkapohjat, joista yritys voi alkaa kehittää omaa reseptiikkakokonaisuutta. Hinnoittelussa keskitytään hinnoittelumenetelmiin mitä yritys ei ole aikaisemmin hyödyntänyt.
Opinnäytetyö toteutettiin kahdessa eri vaiheessa: suunnittelu ja toteutus. Suunnittelu aloitettiin keväällä 2012 ja se päättyi 2012 kesällä. Suunnittelussa keskityttiin toimiviin reseptiikkapohjiin, joista olisi mahdollista lähteä laskemaan tuotteille oikeanlaista hintaa. Toteutus aloitettiin syksyllä 2012. Toteutusvaiheessa mietittiin yritykselle sopivia hintoja omaan markkina-alueen nähden. Toteutuksessa on aluksi selvitetty yrityksen tuotteelle hinta kustannuksiin perustuvan hinnoittelun keinoin. Kustannuksiin perustuvan hinnoittelun jälkeen yrityksen kohderyhmän asiakkaille tehtiin kysely syksyllä 2012, jonka avulla saatiin selvitettyä yrityksen tuotteelle markkinatilannehinnoittelun keinoin hinta. Syksyllä 2012 yrittäjästä tehtiin teema haastattelu, jota hyödynnetään opinnäytetyössä.
Voidaan todeta, että pitopalveluyritys tarvitsi tarkastelua hinnoittelun kannalta ja kehitetyillä reseptiikkapohjilla on suora yhteys toimivan hinnoittelun kanssa.
Opinnäytetyö toteutettiin kahdessa eri vaiheessa: suunnittelu ja toteutus. Suunnittelu aloitettiin keväällä 2012 ja se päättyi 2012 kesällä. Suunnittelussa keskityttiin toimiviin reseptiikkapohjiin, joista olisi mahdollista lähteä laskemaan tuotteille oikeanlaista hintaa. Toteutus aloitettiin syksyllä 2012. Toteutusvaiheessa mietittiin yritykselle sopivia hintoja omaan markkina-alueen nähden. Toteutuksessa on aluksi selvitetty yrityksen tuotteelle hinta kustannuksiin perustuvan hinnoittelun keinoin. Kustannuksiin perustuvan hinnoittelun jälkeen yrityksen kohderyhmän asiakkaille tehtiin kysely syksyllä 2012, jonka avulla saatiin selvitettyä yrityksen tuotteelle markkinatilannehinnoittelun keinoin hinta. Syksyllä 2012 yrittäjästä tehtiin teema haastattelu, jota hyödynnetään opinnäytetyössä.
Voidaan todeta, että pitopalveluyritys tarvitsi tarkastelua hinnoittelun kannalta ja kehitetyillä reseptiikkapohjilla on suora yhteys toimivan hinnoittelun kanssa.