Vuorovaikutus kotikäyntityössä opiskelijoiden kokemana
Vuotikka, Marita; Miettinen, Oona (2012)
Vuotikka, Marita
Miettinen, Oona
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121219220
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121219220
Tiivistelmä
Miettinen, Oona & Vuotikka, Marita. Vuorovaikutus kotikäyntityössä opiskelijoiden kokemana. Oulu, Syksy 2012, 35 sivua, 1 liite. Diakonia-ammattikorkeakoulu, DIAK Pohjoinen, Oulu. Hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK).
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata terveysalan opiskelijoiden kokemuksia vuorovaikutuksesta kotikäyntityön perheissä. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää kotikäyntityöhanketta Diakonia-ammattikorkeakoulun Oulun toimipaikan ja Oulun seurakunnan yhteistyössä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla yhdeltätoista Diakonia-ammattikorkeakoulun Oulun toimipaikan hoitotyön opiskelijalta, jotka suorittivat kotikäyntityötä kevään 2012 aikana. Tutkimuskysymyksiä oli kaksi, ja haastatteluissa käytettiin tarvittaessa tarkentavia apukysymyksiä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan vuorovaikutus perheissä syntyi vaihtelevasti. Vuorovaikutus kehittyi pääsääntöisesti parempaan suuntaan kotikäyntityön edetessä, mutta kaikissa tilanteissa kehityskaarta ei ollut havaittavissa tai kehitys tapahtui huonompaan suuntaan. Vuorovaikutuksen kehittymiseen vaikutti muun muassa tiedonkulun heikkous, opiskelijoiden ja perheenjäsenten luonteenominaisuudet sekä luottamuksen synty.
Asiasanat: Kotikäyntityö, opiskelijat, vuorovaikutus, laadullinen tutkimus
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata terveysalan opiskelijoiden kokemuksia vuorovaikutuksesta kotikäyntityön perheissä. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää kotikäyntityöhanketta Diakonia-ammattikorkeakoulun Oulun toimipaikan ja Oulun seurakunnan yhteistyössä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla yhdeltätoista Diakonia-ammattikorkeakoulun Oulun toimipaikan hoitotyön opiskelijalta, jotka suorittivat kotikäyntityötä kevään 2012 aikana. Tutkimuskysymyksiä oli kaksi, ja haastatteluissa käytettiin tarvittaessa tarkentavia apukysymyksiä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan vuorovaikutus perheissä syntyi vaihtelevasti. Vuorovaikutus kehittyi pääsääntöisesti parempaan suuntaan kotikäyntityön edetessä, mutta kaikissa tilanteissa kehityskaarta ei ollut havaittavissa tai kehitys tapahtui huonompaan suuntaan. Vuorovaikutuksen kehittymiseen vaikutti muun muassa tiedonkulun heikkous, opiskelijoiden ja perheenjäsenten luonteenominaisuudet sekä luottamuksen synty.
Asiasanat: Kotikäyntityö, opiskelijat, vuorovaikutus, laadullinen tutkimus