Asiakasuskollisuus ammattikorkeakouluopiskelijoiden näkökulmasta
Luotonen, Laura (2012)
Luotonen, Laura
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418204
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418204
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena oli selvittää ammattikorkeakouluopiskelijoiden asiakasuskollisuutta ja heidän mielipiteitään kanta-asiakkuuksiin. Tutkimuksen kohteena olivat Satakunnan ammattikorkeakoulun opiskelijat Porissa ja Raumalla.
Työn teoriaosuus koostuu kolmesta pääluvusta. Ensimmäisessä luvussa käsiteltiin kuluttajan ostokäyttäytymistä ja asiakasuskollisuutta. Osiossa käytiin läpi erilaiset psykologiset, sosiaaliset ja demografiset tekijät, jotka vaikuttavat ostokäyttäytymiseen. Toisessa pääluvussa käsiteltiin asiakkuudenhallintaa ja kolmannessa avattiin uskollisuusohjelmien sisältöä.
Itse tutkimus suoritettiin kvantitatiivisesti sähköpostikyselynä, joka lähetettiin yhteensä 1693 opiskelijalle Porin ja Rauman yksiköissä. Vastauksia kyselyyn saatiin loppujen lopuksi 397 kappaletta, joka on 23,45 prosenttia. Vastauksia tutkittiin tilas-tollisen analysoinnin avulla ja tuloksista luotiin erilaisia kuvioita selventämään vastauksia.
Tutkimus osoitti, että asiakasuskollisuusohjelmien jäsenyyksien määrä on selvästi jakaantunut alakohtaisesti eri tavoin. Tutkimuksessa mukana olleiden kolme eri alan ohjelmat olivat hyvin eri tavoin tunnettuja ja käytettyjä. Opiskelijoiden mielipiteet ohjelmia ja jäsenyyksiä kohtaan vaihtelivat huomattavasti.
Työn teoriaosuus koostuu kolmesta pääluvusta. Ensimmäisessä luvussa käsiteltiin kuluttajan ostokäyttäytymistä ja asiakasuskollisuutta. Osiossa käytiin läpi erilaiset psykologiset, sosiaaliset ja demografiset tekijät, jotka vaikuttavat ostokäyttäytymiseen. Toisessa pääluvussa käsiteltiin asiakkuudenhallintaa ja kolmannessa avattiin uskollisuusohjelmien sisältöä.
Itse tutkimus suoritettiin kvantitatiivisesti sähköpostikyselynä, joka lähetettiin yhteensä 1693 opiskelijalle Porin ja Rauman yksiköissä. Vastauksia kyselyyn saatiin loppujen lopuksi 397 kappaletta, joka on 23,45 prosenttia. Vastauksia tutkittiin tilas-tollisen analysoinnin avulla ja tuloksista luotiin erilaisia kuvioita selventämään vastauksia.
Tutkimus osoitti, että asiakasuskollisuusohjelmien jäsenyyksien määrä on selvästi jakaantunut alakohtaisesti eri tavoin. Tutkimuksessa mukana olleiden kolme eri alan ohjelmat olivat hyvin eri tavoin tunnettuja ja käytettyjä. Opiskelijoiden mielipiteet ohjelmia ja jäsenyyksiä kohtaan vaihtelivat huomattavasti.