Vanhemmuuden vahvistaminen : avoimessa päiväkodissa
Tikka, Liisa (2012)
Tikka, Liisa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121219238
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121219238
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli selvittää, voimaannuttaako avoin päiväkoti siellä käyviä vanhempia ja kuinka avoimessa päiväkodissa voidaan vaikuttaa vanhempien voimaantumiseen ja tukemiseen. Tavoitteena oli saada tietoa erään Espoossa sijaitsevan avoimen päiväkodin merkittävyydestä vanhemmuuden tukemiseen, asiakkaiden omasta näkökulmasta. Tietämys vanhempien kokemuksista avoimessa päiväkodissa käymisestä auttaa myös työntekijöitä palautteen saamisessa, palvelun kehittämisessä sekä asiakaslähtöisyyden toteutumisessa.
Opinnäytetyöni on luonteeltaan kvalitatiivinen. Haastattelin yhdeksää avoimessa päiväkodissa käyvää vanhempaa. Haastattelukysymykset olin laatinut voimaantumisteorian osatekijöiden kautta avoimen päiväkodin toimintaympäristöön sopiviksi. Näin saataisiin tietää voimaannuttaako avoin päiväkoti vanhempia ja mitä avoimen päiväkodin tulisi tarjota vanhemmille heitä tukeakseen. Taustateoriana oli tuore pienten lasten perheiden arjentutkimus sekä Oulun yliopiston tutkija Juha Siitosen voimaantumisteoria (1999) tarvittavine osatekijöineen, jolla voidaan selittää ihmisen voimaantumisen mahdollistuminen.
Tulokset osoittivat, että avoin päiväkoti pystyy voimaannuttamaan siellä käyviä vanhempia voimaantumisteorian mukaisesti. Voimaantumisen mahdollistavat osaprosessit ja niihin sisältyvät osatekijät täyttyivät kaikkien haastateltavien kohdalla heidän vastauksistaan päätellen. Vastauksista myös ilmeni, että jokaisella vanhemmalla on omat yksilölliset tapansa saada ja kokea voimaantumista.
Vaikka voimaantuminen on ihmisestä itsestään lähtevä prosessi eikä voimaa voi antaa toiselle, tulosten mukaan voimaantumista voidaan edistää hienovaraisin toimenpitein myös avoimessa päiväkodissa. Tärkeinä seikkoina tähän ovat asiakkaiden ystävällinen vastaanottaminen, kuunteleminen, vaikutusmahdollisuuksien tarjoaminen toiminnan sisältöjä suunniteltaessa sekä ilmapiirin tukeminen suvaitsevaan, avoimeen ja rentoon tilaan. Johtopäätöksenä voi tulosten perusteella myös todeta, että asiakaslähtöisyys ja asiakasosallisuus ovat erittäin tärkeitä tekijöitä lapsiperheiden palveluita kehitettäessä sekä perheiden hyvinvointia edistettäessä.
Opinnäytetyöni on luonteeltaan kvalitatiivinen. Haastattelin yhdeksää avoimessa päiväkodissa käyvää vanhempaa. Haastattelukysymykset olin laatinut voimaantumisteorian osatekijöiden kautta avoimen päiväkodin toimintaympäristöön sopiviksi. Näin saataisiin tietää voimaannuttaako avoin päiväkoti vanhempia ja mitä avoimen päiväkodin tulisi tarjota vanhemmille heitä tukeakseen. Taustateoriana oli tuore pienten lasten perheiden arjentutkimus sekä Oulun yliopiston tutkija Juha Siitosen voimaantumisteoria (1999) tarvittavine osatekijöineen, jolla voidaan selittää ihmisen voimaantumisen mahdollistuminen.
Tulokset osoittivat, että avoin päiväkoti pystyy voimaannuttamaan siellä käyviä vanhempia voimaantumisteorian mukaisesti. Voimaantumisen mahdollistavat osaprosessit ja niihin sisältyvät osatekijät täyttyivät kaikkien haastateltavien kohdalla heidän vastauksistaan päätellen. Vastauksista myös ilmeni, että jokaisella vanhemmalla on omat yksilölliset tapansa saada ja kokea voimaantumista.
Vaikka voimaantuminen on ihmisestä itsestään lähtevä prosessi eikä voimaa voi antaa toiselle, tulosten mukaan voimaantumista voidaan edistää hienovaraisin toimenpitein myös avoimessa päiväkodissa. Tärkeinä seikkoina tähän ovat asiakkaiden ystävällinen vastaanottaminen, kuunteleminen, vaikutusmahdollisuuksien tarjoaminen toiminnan sisältöjä suunniteltaessa sekä ilmapiirin tukeminen suvaitsevaan, avoimeen ja rentoon tilaan. Johtopäätöksenä voi tulosten perusteella myös todeta, että asiakaslähtöisyys ja asiakasosallisuus ovat erittäin tärkeitä tekijöitä lapsiperheiden palveluita kehitettäessä sekä perheiden hyvinvointia edistettäessä.