Projektimuotoinen työssäoppimisen kehittäminen
Kallio-Lahtinen, Helena (2012)
Kallio-Lahtinen, Helena
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121018914
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121018914
Tiivistelmä
Oppilaitoksissa työssäoppimista kehitetään useiden toimijoiden voimin. Opinnäytetyön tavoitteena oli etsiä keinoja projektitoiminnan tehokkaaseen hyödyntämiseen ja kohdentamiseen työssäoppimisen eri toimijoiden työn tukemiseksi ja yhdistämiseksi. Aihetta tarkasteltiin sekä oppilaitoksen kehittämistyön että työssäoppimisen kehittämisen näkökulmasta.
Teemahaastattelututkimuksena tehdyssä empiirisessä osuudessa selvitettiin, kuinka Tampereen ammattiopistossa (TAO) ja vuodenvaihteessa 2013 aloittavan Tampereen seudun ammattiopiston (Tredu) suunnittelussa suhtaudutaan projektikehittämistyöhön ja miten työssäoppiminen on tarkoi-tuksenmukaista organisoida. Tutkimuksen empiirinen aineisto käsitti kuusi henkilöhaastattelua ja viiden henkilön ryhmähaastattelun. Haastateltaviksi valittiin henkilöt, joiden toimenkuvaan aihepiiri kuuluu ja joilla on kokemusta, tietoa ja vaikuttamismahdollisuuksia asiassa.
Tuloksena on malli työssäoppimisen kehittämisen kokonaisuudesta ja sijoittamisesta oppilaitosor-ganisaatioon. Oppilaitoksen työssäoppimisen kehittäminen kannattaa alistaa yhden koulutusalajoh-tajan alaisuuteen. Projekteja hallitaan oppilaitoksen strategiasta johdettujen salkkujen avulla. Salk-kutoiminnan projektihallinnallinen rooli kannattaa laajentaa projektien yhteistyöfoorumiksi. Toimin-tamalli pitää tehdä näkyväksi ja ottaa monipuolisesti käyttöön. Työssäoppimisprojektisalkun omista-jaksi sopii työssäoppimiskoordinaattori. Projektipäälliköiden asema ja rooli on selkeästi määriteltävä, ja heille on järjestettävä riittävä tuki.
Tulokset ovat hyödynnettävissä kaikilla aloilla, myös valtakunnallisesti. Niitä voidaan käyttää oppilai-tosyhdistymisen valmistelutyössä, suunniteltaessa uudistuvan oppilaitoksen projektitoimintaa ja työssäoppimisen kehittämistä.
Teemahaastattelututkimuksena tehdyssä empiirisessä osuudessa selvitettiin, kuinka Tampereen ammattiopistossa (TAO) ja vuodenvaihteessa 2013 aloittavan Tampereen seudun ammattiopiston (Tredu) suunnittelussa suhtaudutaan projektikehittämistyöhön ja miten työssäoppiminen on tarkoi-tuksenmukaista organisoida. Tutkimuksen empiirinen aineisto käsitti kuusi henkilöhaastattelua ja viiden henkilön ryhmähaastattelun. Haastateltaviksi valittiin henkilöt, joiden toimenkuvaan aihepiiri kuuluu ja joilla on kokemusta, tietoa ja vaikuttamismahdollisuuksia asiassa.
Tuloksena on malli työssäoppimisen kehittämisen kokonaisuudesta ja sijoittamisesta oppilaitosor-ganisaatioon. Oppilaitoksen työssäoppimisen kehittäminen kannattaa alistaa yhden koulutusalajoh-tajan alaisuuteen. Projekteja hallitaan oppilaitoksen strategiasta johdettujen salkkujen avulla. Salk-kutoiminnan projektihallinnallinen rooli kannattaa laajentaa projektien yhteistyöfoorumiksi. Toimin-tamalli pitää tehdä näkyväksi ja ottaa monipuolisesti käyttöön. Työssäoppimisprojektisalkun omista-jaksi sopii työssäoppimiskoordinaattori. Projektipäälliköiden asema ja rooli on selkeästi määriteltävä, ja heille on järjestettävä riittävä tuki.
Tulokset ovat hyödynnettävissä kaikilla aloilla, myös valtakunnallisesti. Niitä voidaan käyttää oppilai-tosyhdistymisen valmistelutyössä, suunniteltaessa uudistuvan oppilaitoksen projektitoimintaa ja työssäoppimisen kehittämistä.