"Yhdessä, yhtä aikaa, samassa prosessissa" : Kasvatuskumppanuuskoulutuksen pilottihanke Gesterbyn päiväkodissa
Keränen, Heini; Linkoheimo, Pauliina (2009)
Keränen, Heini
Linkoheimo, Pauliina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911266230
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911266230
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme on osa Lapsuuden arvokas arki (ARVO) -hanketta, joka jatkuu syksystä 2009 eteenpäin LAPSEN ÄÄNI -hankkeena. Teemme opinnäytetyömme Kirkkonummen kunnalle, Gesterbyn päiväkotiin. Päiväkodin koko henkilökunta koulutettiin pilottihankkeen puitteissa kasvatuskumppanuuteen. Selvitämme opinnäytetyössämme kasvatuskumppanuuskoulutuksen merkitystä ja vaikutuksia Gesterbyn päiväkodissa. Tutkimme, miten työntekijöiden käsitykset kasvatuskumppanuudesta ovat muuttuneet ja kehittyneet koulutuksen myötä. Selvitämme, onko koulutus muuttanut päiväkodin arjen käytäntöjä, ja kokivatko työntekijät koulutuksen hyödylliseksi.
Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen tutkimus. Keräsimme aineiston haastattelemalla kuutta Gesterbyn päiväkodin työntekijää. Menetelminä käytimme teemahaastattelua sekä kyselylomaketta. Työn viitekehyksenä toimivat kasvatuskumppanuus sekä oppiva organisaatio. Analysoimme aineiston teemoittelua hyödyntäen.
Tuloksista nousi esille, että työntekijöiden mielestä kasvatuskumppanuuskoulutus oli tärkeä ja hyödyllinen, ja he kokivat koulutuksen vaikuttaneen positiivisesti koko työyhteisöön. Koulutuksen avulla kasvatuskumppanuuden käytäntöjä on tuotu osaksi päiväkodin arkea. Esimerkiksi kotikäyntien koettiin auttaneen luottamuksellisen suhteen luomisessa vanhempien ja päiväkodin kasvattajien välillä. Haastateltavat toivoivat kuitenkin koulutuksen tiivistämistä lyhyempään ajanjaksoon. Myös iltakoulutustilaisuudet koettiin raskaiksi.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kasvatuskumppanuuskoulutus on ollut tarpeellinen. Kasvattajat ovat saaneet työkaluja, joiden avulla luoda kestäviä kumppanuussuhteita lapsiin ja heidän vanhempiinsa. Uusien lasten aloituskäytännöt, työntekijöiden toimenkuvat sekä tiimityöskentely ovat selkiytyneet. Lisäksi koulutus on antanut uusia keinoja haasteellisten perheiden kohtaamiseen ja monikultuuristen perheiden kanssa työskentelyyn.
Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen tutkimus. Keräsimme aineiston haastattelemalla kuutta Gesterbyn päiväkodin työntekijää. Menetelminä käytimme teemahaastattelua sekä kyselylomaketta. Työn viitekehyksenä toimivat kasvatuskumppanuus sekä oppiva organisaatio. Analysoimme aineiston teemoittelua hyödyntäen.
Tuloksista nousi esille, että työntekijöiden mielestä kasvatuskumppanuuskoulutus oli tärkeä ja hyödyllinen, ja he kokivat koulutuksen vaikuttaneen positiivisesti koko työyhteisöön. Koulutuksen avulla kasvatuskumppanuuden käytäntöjä on tuotu osaksi päiväkodin arkea. Esimerkiksi kotikäyntien koettiin auttaneen luottamuksellisen suhteen luomisessa vanhempien ja päiväkodin kasvattajien välillä. Haastateltavat toivoivat kuitenkin koulutuksen tiivistämistä lyhyempään ajanjaksoon. Myös iltakoulutustilaisuudet koettiin raskaiksi.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kasvatuskumppanuuskoulutus on ollut tarpeellinen. Kasvattajat ovat saaneet työkaluja, joiden avulla luoda kestäviä kumppanuussuhteita lapsiin ja heidän vanhempiinsa. Uusien lasten aloituskäytännöt, työntekijöiden toimenkuvat sekä tiimityöskentely ovat selkiytyneet. Lisäksi koulutus on antanut uusia keinoja haasteellisten perheiden kohtaamiseen ja monikultuuristen perheiden kanssa työskentelyyn.