MMORPG-pelaajien tiedonhankinta
Heino, Anne (2012)
Heino, Anne
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121319348
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121319348
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää suomalaisten MMORPG-pelaajien tiedonhankinnan piirteitä. Opinnäytetyöhön liittyvä tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä lokakuussa 2012. Kyselyyn saatiin yli 900 vastausta, joita analysoitiin sekä määrällisesti että laadullisesti.
MMORPG on massiivinen monen pelaajan verkkoroolipeli. MMORPG-pelit ovat virtuaalisia maailmoja, joissa tarkoituksena on omien pelihahmojen kehittäminen, tehtävien suorittaminen sekä pelaajien välinen vuorovaikutus. Pelit kuuluvat vakaviin harrastuksiin, eli ne ovat vapaa-ajan toimintaa, joka vaatii harrastajalta paljon keskittymistä ja aikaa ja joka tuottaa positiivisia kokemuksia. Vakavaan harrastukseen kuuluu keskeisesti tiedon etsintää, selailua, evaluointia sekä käyttöä.
Tutkimustuloksista voitiin päätellä, että MMOPRG-peleissä tiedontarpeita herättivät eniten hahmonluonti ja -kehitys sekä tehtävien suorittaminen. Tietoa hankittiin lähes pelkästään internetlähteistä, joista suosituimpia olivat peliin keskittyvät internetsivut, kuten wikit ja keskustelufoorumit. Myös hakukoneen käyttö tiedonhankinnassa oli suosittua. Vastaajat viettivät aikaa peliaiheisilla internetsivuilla etsien tietoa sekä keskustellen peliin liittyvistä asioista. Enemmistö vastaajista luki pelilehtiä ja seurasi MMORPG-uutisointia internetin uutis- ja pelisivustoilta.
Vastaajat käyttivät hankittua tietoa ongelmanratkaisussa ja lisäämään tietämystään pelistä sekä jakoivat tietoa. Vähemmistö vastaajista oli kokenut ongelmia tiedonhankinnassa. Suurimpana ongelmana oli olennaisen tiedon löytäminen laajoista informaatiosisällöistä. Enemmistö vastaajista arvioi hankitun tiedon luotettavuutta ja vastaajat olivat lähdekriittisiä tiedonhankinnassaan. Tutkimuksessa korostui MMORPG-pelien harrastuksena vaativan jatkuvaa tiedon etsintää, selailua ja evaluointia. Keskeistä harrastuksessa on myös tiedon käyttö ja sekä siitä keskustelu.
MMORPG on massiivinen monen pelaajan verkkoroolipeli. MMORPG-pelit ovat virtuaalisia maailmoja, joissa tarkoituksena on omien pelihahmojen kehittäminen, tehtävien suorittaminen sekä pelaajien välinen vuorovaikutus. Pelit kuuluvat vakaviin harrastuksiin, eli ne ovat vapaa-ajan toimintaa, joka vaatii harrastajalta paljon keskittymistä ja aikaa ja joka tuottaa positiivisia kokemuksia. Vakavaan harrastukseen kuuluu keskeisesti tiedon etsintää, selailua, evaluointia sekä käyttöä.
Tutkimustuloksista voitiin päätellä, että MMOPRG-peleissä tiedontarpeita herättivät eniten hahmonluonti ja -kehitys sekä tehtävien suorittaminen. Tietoa hankittiin lähes pelkästään internetlähteistä, joista suosituimpia olivat peliin keskittyvät internetsivut, kuten wikit ja keskustelufoorumit. Myös hakukoneen käyttö tiedonhankinnassa oli suosittua. Vastaajat viettivät aikaa peliaiheisilla internetsivuilla etsien tietoa sekä keskustellen peliin liittyvistä asioista. Enemmistö vastaajista luki pelilehtiä ja seurasi MMORPG-uutisointia internetin uutis- ja pelisivustoilta.
Vastaajat käyttivät hankittua tietoa ongelmanratkaisussa ja lisäämään tietämystään pelistä sekä jakoivat tietoa. Vähemmistö vastaajista oli kokenut ongelmia tiedonhankinnassa. Suurimpana ongelmana oli olennaisen tiedon löytäminen laajoista informaatiosisällöistä. Enemmistö vastaajista arvioi hankitun tiedon luotettavuutta ja vastaajat olivat lähdekriittisiä tiedonhankinnassaan. Tutkimuksessa korostui MMORPG-pelien harrastuksena vaativan jatkuvaa tiedon etsintää, selailua ja evaluointia. Keskeistä harrastuksessa on myös tiedon käyttö ja sekä siitä keskustelu.