Eteläsavolainen nuori mahdollisuuksien maaseudulla : Toimintamallin luominen käyttäjälähtöisesti ja Living Labia hyödyntäen
Hyttinen, Terhi; Riutta-aho, Suvi (2012)
Hyttinen, Terhi
Riutta-aho, Suvi
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121219200
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121219200
Tiivistelmä
Maaseutu uhkaa autioitua nuorten poismuuton ja vähäisen osaamisen takia. Poismuuttoa voidaan eh-käistä kiinnittämällä nuoret maaseudulle kattavan tiedottamisen ja osallistamisen avulla. Maaseutu tarjo-aa nuorille töitä ja mahdollisuuden yrittäjyyteen. Tieto maaseudun tarjoamista mahdollisuuksista pitää saada nuorten kuuluville. Nuoria tulisi tutustuttaa varhaisesta iästä lähtien maaseudun elinympäristöön, tämän tutustuttamisen puolesta Eteläsavolainen nuori mahdollisuuksien maaseudulla –hanke toimii. Eräs hankkeen tempaus on järjestää kouluille yritysvierailuja maaseutuyrityksiin.
Opinnäytetyön aihe on kehittää käyttäjälähtöisesti toimintamalli, jonka avulla nuoret saavat tietoa maa-seudun mahdollisuuksista. Käyttäjälähtöinen kehittäminen tuo tuotteen tai palvelun käyttäjät paremmin mukaan kehittämistoimintaan. Käyttäjiltä saadaan paljon kokemuksista kumpuavaa tietoa, joka tuo uniikkia arvoa tuotteeseen tai palveluun. Uniikkia arvoa saadaan myös Living Lab - toiminnalla, jonka avulla saadaan kerättyä näkyvää ja hiljaista tietoa. Living Lab muuttaa käyttäjälähtöisyyden todellisuu-deksi ja sanat teoiksi.
Tutkimusmenetelminä opinnäyteyössä käytettiin määrällisiä ja laadullisia tutkimuksia. Tutkimuksia oli yhteensä kolme; esikysely, ryhmäkeskustelu ja jälkikysely. Esikysely suoritettiin nuorten keskuudessa ja siinä selvitettiin nuorten arvoja ja asenteita maaseutua kohtaan. Ryhmäkeskustelun tarkoitus oli kerätä tietoa ja kokemuksia oppilailta ja opettajilta nuorisotiedottamisesta liittyen maaseudun mahdollisuuksiin. Jälkikysely suoritettiin oppilaiden, opettajien ja yrittäjien keskuudessa sähköisesti ja tarkoitus oli selvittää yritysvierailupäivien toimivuus. Tutkimukset suoritettiin keväällä 2012.
Tuloksien pohjalta luotiin toimintamalli hankkeelle. Toimintamallia tulee käyttämään sekä koulut että yrittäjät, jotta tiedottaminen nuorille maaseudun mahdollisuuksista tapahtuisi tietyn kaavan mukaan. Näin tutustuttaminen maaseutuun tapahtuu samanaikaisesti ja samalla periaatteella.
Opinnäytetyön aihe on kehittää käyttäjälähtöisesti toimintamalli, jonka avulla nuoret saavat tietoa maa-seudun mahdollisuuksista. Käyttäjälähtöinen kehittäminen tuo tuotteen tai palvelun käyttäjät paremmin mukaan kehittämistoimintaan. Käyttäjiltä saadaan paljon kokemuksista kumpuavaa tietoa, joka tuo uniikkia arvoa tuotteeseen tai palveluun. Uniikkia arvoa saadaan myös Living Lab - toiminnalla, jonka avulla saadaan kerättyä näkyvää ja hiljaista tietoa. Living Lab muuttaa käyttäjälähtöisyyden todellisuu-deksi ja sanat teoiksi.
Tutkimusmenetelminä opinnäyteyössä käytettiin määrällisiä ja laadullisia tutkimuksia. Tutkimuksia oli yhteensä kolme; esikysely, ryhmäkeskustelu ja jälkikysely. Esikysely suoritettiin nuorten keskuudessa ja siinä selvitettiin nuorten arvoja ja asenteita maaseutua kohtaan. Ryhmäkeskustelun tarkoitus oli kerätä tietoa ja kokemuksia oppilailta ja opettajilta nuorisotiedottamisesta liittyen maaseudun mahdollisuuksiin. Jälkikysely suoritettiin oppilaiden, opettajien ja yrittäjien keskuudessa sähköisesti ja tarkoitus oli selvittää yritysvierailupäivien toimivuus. Tutkimukset suoritettiin keväällä 2012.
Tuloksien pohjalta luotiin toimintamalli hankkeelle. Toimintamallia tulee käyttämään sekä koulut että yrittäjät, jotta tiedottaminen nuorille maaseudun mahdollisuuksista tapahtuisi tietyn kaavan mukaan. Näin tutustuttaminen maaseutuun tapahtuu samanaikaisesti ja samalla periaatteella.