Nuoren aikuisen itsetuntemuksen ja itsetunnon tukeminen luovien menetelmien avulla
Vilkman, Jutta (2012)
Vilkman, Jutta
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121219245
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121219245
Tiivistelmä
Myöhäisnuoruutta elävillä on tutkimusten mukaan enemmän mielenterveydellisiä ongelmia kuin muilla. Huonon itsetunnon on todettu vaikuttavan mielenterveyteen lisäämällä stressiä sekä fyysistä väsymystä. Opinnäytteen tarkoituksena oli tarkastella luovien menetelmien käytettävyyttä nuorten parissa. Tavoitteena oli selvittää luovien menetelmien soveltuvuutta itsetietoisuuden sekä itsetunnon kohentamisen välineenä. Opinnäyte tehtiin yhteistyössä toisen asteen oppilaitoksen kanssa Keski‐Suomen alueella.
Aineisto kerättiin neljältä nuorelta aikuiselta, jotka osallistuivat 11 kertaa kokoontuneeseen toimintaterapiaryhmään. Ryhmäkerrat rakentuivat elämänkaariteeman pohjalle, ja ryhmäkertojen suunnittelua ohjasi Inhimillisen toiminnan malli. Aiheita käsiteltiin erilaisia luovia menetelmiä käyttäen. Aineiston keräämiseen käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua sekä Rosenbergin itsetuntomittaria.
Tuloksista ilmeni luovien menetelmien tarjonneen konkreettisen ja tarkoituksenmukaisen tavan käsitellä itseen liittyviä asioita. Luovat menetelmät auttoivat näkemään asioita uudella tavalla, ja ne aktivoivat ajattelua. Luovat menetelmät olivat luonnollinen tapa käsitellä asioita, ja niiden kautta sai onnistumisen kokemuksia sekä hyväksyntää. Itsetunnossa tapahtui selvää muutosta myönteiseen yhden ryhmäläisen kohdalla, muiden ryhmäläisten kohdalla itsetunto pysyi miltei samana ryhmäjakson aikana.
Jatkotutkimuksen kannalta pidempiaikainen ryhmäinterventio antaisi luotettavampia ja yleistettävämpiä tuloksia itsetunnon kohentamisesta luovien menetelmien avulla. Haastattelemalla toimintaterapeutteja voitaisiin myös selvittää millaisia keinoja heillä on huomioida sekä tukea asiakkaidensa itsetuntoa.
Aineisto kerättiin neljältä nuorelta aikuiselta, jotka osallistuivat 11 kertaa kokoontuneeseen toimintaterapiaryhmään. Ryhmäkerrat rakentuivat elämänkaariteeman pohjalle, ja ryhmäkertojen suunnittelua ohjasi Inhimillisen toiminnan malli. Aiheita käsiteltiin erilaisia luovia menetelmiä käyttäen. Aineiston keräämiseen käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua sekä Rosenbergin itsetuntomittaria.
Tuloksista ilmeni luovien menetelmien tarjonneen konkreettisen ja tarkoituksenmukaisen tavan käsitellä itseen liittyviä asioita. Luovat menetelmät auttoivat näkemään asioita uudella tavalla, ja ne aktivoivat ajattelua. Luovat menetelmät olivat luonnollinen tapa käsitellä asioita, ja niiden kautta sai onnistumisen kokemuksia sekä hyväksyntää. Itsetunnossa tapahtui selvää muutosta myönteiseen yhden ryhmäläisen kohdalla, muiden ryhmäläisten kohdalla itsetunto pysyi miltei samana ryhmäjakson aikana.
Jatkotutkimuksen kannalta pidempiaikainen ryhmäinterventio antaisi luotettavampia ja yleistettävämpiä tuloksia itsetunnon kohentamisesta luovien menetelmien avulla. Haastattelemalla toimintaterapeutteja voitaisiin myös selvittää millaisia keinoja heillä on huomioida sekä tukea asiakkaidensa itsetuntoa.