Singing technique and chakras : a comparative analysis
Berger, Frank (2012)
Berger, Frank
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120718669
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120718669
Tiivistelmä
Itäisissä traditiossa, esimerkiksi Hindulaisuudessa, mutta myös erilaisissa länsimaalaisissa uskonnollisissa liikkeissä kuten New Agessa, esiintyy ajatus seitsemästä energiakeskuskesta kehossa. Niitä kutsutaan chakroiksi. Alin chakra sijaitsee lantiossa ja korkein pään yläpuolella, ja viisi muuta chakraa sijaitsevat eri paikoissa pitkin selkärankaa. Laulaessa keho on fysiologisesti aktiivisessa tilassa. Aktiivisuus alkaa lantiosta ja liikkuu ylöspäin kohti äänihuulia ja päätä.
Olen tässa opinnäytetyössä tehnyt tutkimuksen siitä, miten chakrojen toiminnot korreloivat fyysiseen toimintaan laulamisen aikana. Olen tarkastellut sitä miten yksittäinen chakra ja toiminta sen alueella laulamisen aikana kuuluvat yhteen, ja myös miten useiden chakrojen yhteistyö liittyy laulamiseen. Oma työskentelyhypoteesini on ollut, että ymmärrys chakroista ja niiden tehtävista olisi hyödyllistä laulajalle.
Olen analyysissäni löytänyt sekä selviä korrelaatioita chakrojen ja laulutekniikan välillä, että löysempiä indisioita, jotka voidaan tulkita korrelaatioksi. In Eastern traditions such as Hinduism, but also in various kinds of western spirituality, especially New Age, there is an idea of seven centres of energy present in the body, traditionally referred to as chakras. The lowest chakra is situated in the pelvis and the highest one just above the head, and the five other chakras at various locations along the spinal column. During singing, there is a high physiological activity starting at the area below the waist, moving upwards towards the vocal cords in the throat and then up towards the head where the breath and the sound waves leave the body.
In this thesis I have made an investigation about how the idea of the chakras and their functions are correlating to bodily activity during singing, both with attention towards individual chakras and to activity in the area of a specific chakra during singing, but also towards the correlation of several chakras. My working hypothesis is that an understanding of chakras and their functions would be beneficial for a performing singer.
I have, during my analysis, found that there are both more obvious correlations present between chakras and singing technique, as well as looser indicia that can be interpreted as correlations.
Olen tässa opinnäytetyössä tehnyt tutkimuksen siitä, miten chakrojen toiminnot korreloivat fyysiseen toimintaan laulamisen aikana. Olen tarkastellut sitä miten yksittäinen chakra ja toiminta sen alueella laulamisen aikana kuuluvat yhteen, ja myös miten useiden chakrojen yhteistyö liittyy laulamiseen. Oma työskentelyhypoteesini on ollut, että ymmärrys chakroista ja niiden tehtävista olisi hyödyllistä laulajalle.
Olen analyysissäni löytänyt sekä selviä korrelaatioita chakrojen ja laulutekniikan välillä, että löysempiä indisioita, jotka voidaan tulkita korrelaatioksi.
In this thesis I have made an investigation about how the idea of the chakras and their functions are correlating to bodily activity during singing, both with attention towards individual chakras and to activity in the area of a specific chakra during singing, but also towards the correlation of several chakras. My working hypothesis is that an understanding of chakras and their functions would be beneficial for a performing singer.
I have, during my analysis, found that there are both more obvious correlations present between chakras and singing technique, as well as looser indicia that can be interpreted as correlations.