Helsinkiin suuntautuvien Technical Visit -matkojen prosessikuvaus
Vainio, Mira (2012)
Vainio, Mira
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121319381
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121319381
Tiivistelmä
Matkailualan yhä kasvavana trendinä on kysyntä henkilökohtaisesti räätälöidyistä tuot-teista ja palveluista. Tähän kysyntään vastaa Special Interest Tourism, jonka yksi osa-alue on Technical Visit -matkat. Technical Visit -termillä tarkoitetaan tutustumis- tai oppimiskäyntiä julkisen sektorin virastoihin ammattilaisten tai asiantuntijoiden taholta. Technical Visit -toiminnassa voidaan myös ajatella olevan kyse benchmarking -ilmiöstä, jossa tavoitteena on parantaa omaa toimintaa hyviltä esikuvilta oppimisen kautta.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää Helsingissä vierailevien Technical Visit -ryhmien matkan prosessin kulku ja sisältö niin asiakkaan, palveluntarjoajan kuin vierai-lukohteiden näkökulmasta ja laatia prosessista mahdollisimman tarkka, informatiivinen ja selkeä kuvaus. Työn aihe on rajattu Helsinkiin suuntautuvien Technical Visit -matkojen prosessikuvaukseen, sillä prosessikuvaukset ovat tehokas ja helposti ymmär-rettävissä oleva tapa hahmottaa palveluprosessia.
Työn toimeksiantajana on Helsingin matkailu- ja kongressitoimisto. Työssä tehty tut-kimus on kvalitatiivinen ja se toteutettiin kevään 2012 aikana teemahaastatteluja, ha-vainnointia ja strukturoituja sähköpostikyselyjä tutkimusmenetelminä käyttäen. Tutki-muksessa haastateltiin viittä eri henkilöä, havainnoitiin asiakkaan toimintaa ja lähetettiin sähköpostikysely viidelle Helsinkiin Technical Visit -matkan tehneelle asiakkaalle.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että kiinalaisten ja muiden kansallisuuksien matkan pro-sessissa on suuria eroavaisuuksia kiinalaisten viisumivaatimuksen vuoksi. Lähes kaikki Technical Visit -ryhmät kansallisuudesta riippumatta kuitenkin matkaansa suunnitelles-saan lähestyvät ensin jotakin oman maansa matkatoimistoa ja kartoittavat vierailumah-dollisuuksia. Matkansa aikana ryhmät käyttävät varsinaisen vierailun lisäksi normaaleja matkailupalveluja, jotka useimmiten hoitaa asiakkaan kotimaassa toimiva matkatoimisto. Siitä, mitä tapahtuu matkan jälkeen, ei ole varmaa tietoa, mutta haastateltavat uskovat, että vierailuista on hyötyä Technical Visit- ryhmille ja että he myös jakavat jollakin tavalla oppimaansa kotimaassaan. Johtopäätöksinä voidaan sanoa, että Technical Visit -toiminta on Helsingissä vielä hyvin hajanaista. Toiminnan kehittämiseksi tulisi keskittyä hahmottamaan mistä ja miten tietoa Helsingissä tarjottavista Technical Visit -tuotteista hankitaan, jotta markkinointi saataisiin keskitettyä oikeisiin kanaviin ja näin ollen kasva-tettua mahdollisesti asiakasvirtaa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää Helsingissä vierailevien Technical Visit -ryhmien matkan prosessin kulku ja sisältö niin asiakkaan, palveluntarjoajan kuin vierai-lukohteiden näkökulmasta ja laatia prosessista mahdollisimman tarkka, informatiivinen ja selkeä kuvaus. Työn aihe on rajattu Helsinkiin suuntautuvien Technical Visit -matkojen prosessikuvaukseen, sillä prosessikuvaukset ovat tehokas ja helposti ymmär-rettävissä oleva tapa hahmottaa palveluprosessia.
Työn toimeksiantajana on Helsingin matkailu- ja kongressitoimisto. Työssä tehty tut-kimus on kvalitatiivinen ja se toteutettiin kevään 2012 aikana teemahaastatteluja, ha-vainnointia ja strukturoituja sähköpostikyselyjä tutkimusmenetelminä käyttäen. Tutki-muksessa haastateltiin viittä eri henkilöä, havainnoitiin asiakkaan toimintaa ja lähetettiin sähköpostikysely viidelle Helsinkiin Technical Visit -matkan tehneelle asiakkaalle.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että kiinalaisten ja muiden kansallisuuksien matkan pro-sessissa on suuria eroavaisuuksia kiinalaisten viisumivaatimuksen vuoksi. Lähes kaikki Technical Visit -ryhmät kansallisuudesta riippumatta kuitenkin matkaansa suunnitelles-saan lähestyvät ensin jotakin oman maansa matkatoimistoa ja kartoittavat vierailumah-dollisuuksia. Matkansa aikana ryhmät käyttävät varsinaisen vierailun lisäksi normaaleja matkailupalveluja, jotka useimmiten hoitaa asiakkaan kotimaassa toimiva matkatoimisto. Siitä, mitä tapahtuu matkan jälkeen, ei ole varmaa tietoa, mutta haastateltavat uskovat, että vierailuista on hyötyä Technical Visit- ryhmille ja että he myös jakavat jollakin tavalla oppimaansa kotimaassaan. Johtopäätöksinä voidaan sanoa, että Technical Visit -toiminta on Helsingissä vielä hyvin hajanaista. Toiminnan kehittämiseksi tulisi keskittyä hahmottamaan mistä ja miten tietoa Helsingissä tarjottavista Technical Visit -tuotteista hankitaan, jotta markkinointi saataisiin keskitettyä oikeisiin kanaviin ja näin ollen kasva-tettua mahdollisesti asiakasvirtaa.