Rollspelet På Flykt : Handboken för instruktörer inom projektet På Flykt – En processbeskrivning
Maukkonen, Oscar; Andersson, Liselotte (2012)
Maukkonen, Oscar
Andersson, Liselotte
Yrkeshögskolan Novia
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121319322
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121319322
Tiivistelmä
På Flykt är ett rollspel, vars syfte är att motverka främlingsfientlighet och rasism. Det är ett koncept som Finlands Röda Kors har hämtat från Norge och som ska tas i bruk Finland inom kort. På grund av det här finns det ett behov av en handbok för projektgrupper, som ska förbereda sig inför förverkligandet av rollspelet. Vi har därför valt att skapa en handbok för vår uppdragsgivare, Finlands Röda Kors Åbolands distrikt.
Vårt arbete består av en handbok som ska stöda projektgrupper i förberedelserna inför rollspelet På Flykt. Handboken består av fyra delar; projektgrupp, instruktörskurs, På Flykt förberedelser samt metoder och övningar. Målsättningen med handboken är att ge projektgruppen tips och råd om hur de kan gå till väga med planeringen inför rollspelet, så att de kan känna sig trygga och väl förberedda. De teorier som vi har valt att utgå från i vår handbok är pedagogiskt ledarskap, kommunikation, gruppdynamik och konflikthantering. Dessa teorier stöder kommande projektgrupper när de börjar förberedelserna inför förverkligande av projektet. Det är nödvändigt att känna till de olika ansvarsområden, hur man löser konflikter och hur man skapar en bra gruppdynamik inom ett projekt.
Detta examensarbete beskriver den process vi har gått igenom för att skapa handboken samt vilka teorier vi har använt oss av. Processbeskrivningen kan fungera som stöd för kommande studeranden, som planerar att göra ett handlingsbaserat examensarbete, där produkten är en handbok. On the Run is a role play and its purpose is to prevent xenophobia and racism. It is a concept which the Finnish Red Cross has brought from Norway and it will be taken into use in the near future in Finland. Due to this, there is a need for a manual within the project groups who are preparing themselves for realization of the role play. We have therefore decided to create a manual for our commissioner, the Finnish Red Cross Turunmaa district.
Our work consists of a manual and its purpose is to support project groups in the preparations for the role play, On the Run. The manual consists of four parts; Project Group, Instructor Course, On the Run preparations and Methods and Exercises. The aim for the manual is to give the project group advice about how they can prepare themselves before the role play, so that they can feel secured and well prepared. The theories we have chosen to focus on in our manual are educational leadership, communication, group dynamics and conflict management. These theories will support new project groups when they begin the preparations for the realization of the project. It is necessary to know the different responsibilities in a project group, how to manage conflicts and how to create good group dynamics within a project group.
This thesis describes the process that we have gone through, to create the manual, as well as the theories that we have used. The description of the process can work as a support for students who are planning to write an action based thesis, where the product is a manual.
Vårt arbete består av en handbok som ska stöda projektgrupper i förberedelserna inför rollspelet På Flykt. Handboken består av fyra delar; projektgrupp, instruktörskurs, På Flykt förberedelser samt metoder och övningar. Målsättningen med handboken är att ge projektgruppen tips och råd om hur de kan gå till väga med planeringen inför rollspelet, så att de kan känna sig trygga och väl förberedda. De teorier som vi har valt att utgå från i vår handbok är pedagogiskt ledarskap, kommunikation, gruppdynamik och konflikthantering. Dessa teorier stöder kommande projektgrupper när de börjar förberedelserna inför förverkligande av projektet. Det är nödvändigt att känna till de olika ansvarsområden, hur man löser konflikter och hur man skapar en bra gruppdynamik inom ett projekt.
Detta examensarbete beskriver den process vi har gått igenom för att skapa handboken samt vilka teorier vi har använt oss av. Processbeskrivningen kan fungera som stöd för kommande studeranden, som planerar att göra ett handlingsbaserat examensarbete, där produkten är en handbok.
Our work consists of a manual and its purpose is to support project groups in the preparations for the role play, On the Run. The manual consists of four parts; Project Group, Instructor Course, On the Run preparations and Methods and Exercises. The aim for the manual is to give the project group advice about how they can prepare themselves before the role play, so that they can feel secured and well prepared. The theories we have chosen to focus on in our manual are educational leadership, communication, group dynamics and conflict management. These theories will support new project groups when they begin the preparations for the realization of the project. It is necessary to know the different responsibilities in a project group, how to manage conflicts and how to create good group dynamics within a project group.
This thesis describes the process that we have gone through, to create the manual, as well as the theories that we have used. The description of the process can work as a support for students who are planning to write an action based thesis, where the product is a manual.