Transkriptio analyysi Bill Evansin sovituksesta Lucky To Be Me -sävellyksessä
Lapveteläinen, Arto (2012)
Lapveteläinen, Arto
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121619614
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121619614
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena oli tekemäni transkriptio Bill Evansin soolopiano version ensimmäisestä choruksesta, kappaleesta Lucky To Be Me. Työssä tutkittiin millä tavalla Evans käyttää harmoniaa, rytmiikkaa ja dynamiikkaa kappaleen rakenteen eri osissa sekä näiden osien sisällä olevissa pienemmissä fraaseissa.
Työni tavoitteena on antaa perustiedot omaavalle pianistille ideoita siitä, minkälaisia harmonisia, dynaamisia ja rytmillisiä ratkaisuja on mahdollista käyttää tehdessään sovitusta pianolle jazzstandardi kappaleesta, sekä innostaa valmiin transkription kautta tutkimaan perinteisestä jazzsoolopiano kontekstista poikkeavaa Evansin tulkintaa.
Evans käytti sovituksessaan paljon purkamattomia sus-sointuja dominanttien paikalla sekä ilman bassonuotteja olevia sointuja. Ne loivat impressionistisen sekä kelluvan vaikutelman, kun harmonian jännitteitä ei purettu perinteisesti. Hän käytti myös tritonuskorvauksia sekä viimeiseen A-osan modulaatioon mentäessä relatiivisen dominantin tritonuskorvausta.
Evans käytti paljon originaalisävellyksen harmoniaa laajentaen kuitenkin sointuja lisäsävelin ja tätä kautta luonut välillä hyvinkin dissonoivia harmonioita. Hän oli myös rakentanut sointujen sisäisiä äänenkuljetuslinjoja sekä melodialinjan lisäksi usein vastakkaiseen suuntaan liikkuvan toisen melodialinjan. Bill Evansin soitto Lucky To Be Me kappaleessa ei pohjaudu perinteiseen jazzsoolopiano tyyliin, jossa vasen ja oikea käsi pitävät kappaleen pulssia jatkuvasti yllä. Evans rakentaa enemmänkin rytmillisesti vapaasti hengittäviä fraaseja, joissa tempo voi kiihtyä tai hidastua hänen tulkintansa myötä. Fraasit ovatkin kuin lauseita tai pieniä tarinoita itsessään.
En ole lähtenyt työni kirjallisessa osiossa tarkasti erikseen analysoimaan missä fraasin kohdassa Evans soittaa dynaamisesti voimakkaasti tai missä hän kiihdyttää fraasin tempoa, vaan olen merkinnyt ne transkriptiooni. Nuottikuva on kuitenkin aina jähmeä kertomaan koko totuutta musiikista, joten tutkimusta luettaessa onkin välttämätöntä kuunnella äänitteeltä elävä esimerkki Evansin soitosta
Työni tavoitteena on antaa perustiedot omaavalle pianistille ideoita siitä, minkälaisia harmonisia, dynaamisia ja rytmillisiä ratkaisuja on mahdollista käyttää tehdessään sovitusta pianolle jazzstandardi kappaleesta, sekä innostaa valmiin transkription kautta tutkimaan perinteisestä jazzsoolopiano kontekstista poikkeavaa Evansin tulkintaa.
Evans käytti sovituksessaan paljon purkamattomia sus-sointuja dominanttien paikalla sekä ilman bassonuotteja olevia sointuja. Ne loivat impressionistisen sekä kelluvan vaikutelman, kun harmonian jännitteitä ei purettu perinteisesti. Hän käytti myös tritonuskorvauksia sekä viimeiseen A-osan modulaatioon mentäessä relatiivisen dominantin tritonuskorvausta.
Evans käytti paljon originaalisävellyksen harmoniaa laajentaen kuitenkin sointuja lisäsävelin ja tätä kautta luonut välillä hyvinkin dissonoivia harmonioita. Hän oli myös rakentanut sointujen sisäisiä äänenkuljetuslinjoja sekä melodialinjan lisäksi usein vastakkaiseen suuntaan liikkuvan toisen melodialinjan. Bill Evansin soitto Lucky To Be Me kappaleessa ei pohjaudu perinteiseen jazzsoolopiano tyyliin, jossa vasen ja oikea käsi pitävät kappaleen pulssia jatkuvasti yllä. Evans rakentaa enemmänkin rytmillisesti vapaasti hengittäviä fraaseja, joissa tempo voi kiihtyä tai hidastua hänen tulkintansa myötä. Fraasit ovatkin kuin lauseita tai pieniä tarinoita itsessään.
En ole lähtenyt työni kirjallisessa osiossa tarkasti erikseen analysoimaan missä fraasin kohdassa Evans soittaa dynaamisesti voimakkaasti tai missä hän kiihdyttää fraasin tempoa, vaan olen merkinnyt ne transkriptiooni. Nuottikuva on kuitenkin aina jähmeä kertomaan koko totuutta musiikista, joten tutkimusta luettaessa onkin välttämätöntä kuunnella äänitteeltä elävä esimerkki Evansin soitosta