BAANA BAANA! : Baana-ilmiön luominen ja Baana Travelsin liiketoimintasuunnitelma
Deb, Juho (2012)
Deb, Juho
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121219225
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121219225
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli auttaa tuoretta matkatoimistoa Baana Travelsia luomaan itsestään tunnettu ilmiö ja kehittämään yritykselle mahdollisimman hyvä liiketoimintasuunnitelma, joka ohjaa sitä kohti menestyvää liiketoimintaa. Tutkimuksessa pohdittiin ilmiön määritelmää ja ominaispiirteitä kolmen eri teorian avulla sekä tutustuttiin kolmeen eri aloilla toimivaan yritykseen, jotka ovat onnistuneet luomaan tunnetun ilmiön Suomessa. Näitä ovat Duudsonit, Madventures ja Viidakkomies. Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää, mitkä tekijät vaikuttavat siihen, että ilmiöstä tulee tunnettu ja alkaa levitä ihmisten keskuudessa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli soveltaa näitä tietoja Baana Travelsin kehittämiseen.
Tutkimuksessa selvisi, että ilmiö on mielenkiintoinen uusi asia, jota ihmiset levittävät eteenpäin vapaasta tahdostaan. Ilmiöstä kannattaa siksi tehdä mahdollisimman helposti ymmärrettävä ja levitettävä sekä yhteisöllinen. Tärkeää on myös, että ilmiön levittämisestä koituu hyötyä ja iloa sitä levittäville ihmisille. Ilmiön luomisen hyötynä on se, että se alentaa merkittävästi markkinointikuluja ja auttaa yritystä brändin luomisessa, mistä on hyötyä esimerkiksi työntekijöiden ja asiakkaiden hankinnassa.
Opinnäytetyön johtopäätöksissä selvisi, että omaperäisyys on yksi tärkeimmistä tekijöistä ilmiötä luodessa. Jos haluaa olla mielenkiintoinen, täytyy olla jollain tavalla erilainen. Erilaisuudessa tärkeää on olla asiakkaiden arvostamalla tavalla erilainen, eli ymmärtää kysyntää. Tässä korostuvat yrityksen arvot, koska ne ohjaavat sitä suuntaa, johon toiminta kehittyy. Opinnäytetyön sovelluksena syntyi Baana Travelsin liiketoimintasuunnitelma ja ohjeet, joita noudattamalla on helpompaa luoda menestyvä ilmiö.
Tutkimuksessa selvisi, että ilmiö on mielenkiintoinen uusi asia, jota ihmiset levittävät eteenpäin vapaasta tahdostaan. Ilmiöstä kannattaa siksi tehdä mahdollisimman helposti ymmärrettävä ja levitettävä sekä yhteisöllinen. Tärkeää on myös, että ilmiön levittämisestä koituu hyötyä ja iloa sitä levittäville ihmisille. Ilmiön luomisen hyötynä on se, että se alentaa merkittävästi markkinointikuluja ja auttaa yritystä brändin luomisessa, mistä on hyötyä esimerkiksi työntekijöiden ja asiakkaiden hankinnassa.
Opinnäytetyön johtopäätöksissä selvisi, että omaperäisyys on yksi tärkeimmistä tekijöistä ilmiötä luodessa. Jos haluaa olla mielenkiintoinen, täytyy olla jollain tavalla erilainen. Erilaisuudessa tärkeää on olla asiakkaiden arvostamalla tavalla erilainen, eli ymmärtää kysyntää. Tässä korostuvat yrityksen arvot, koska ne ohjaavat sitä suuntaa, johon toiminta kehittyy. Opinnäytetyön sovelluksena syntyi Baana Travelsin liiketoimintasuunnitelma ja ohjeet, joita noudattamalla on helpompaa luoda menestyvä ilmiö.