Hoitajien kokemuksia antikoagulaatiohoidon mallin tehtävänsiirtokoulutuksesta
Alanko, Saija; Laakso, Minttu-Maaria (2012)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Alanko, Saija
Laakso, Minttu-Maaria
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120718676
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120718676
Tiivistelmä
Työ on osa yhteistyöprojektia, jonka päätarkoituksena on antikoagulaatiohoidon kehittäminen. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tietoa antikoagulaatiohoidon mallin tehtävänsiirtokoulutuksen kehittämiseksi.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin syys-lokakuussa 2012 muutamalla Helsingin kaupungin terveysasemalla. Aineiston keruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, jota ohjasivat opinnäytetyön tutkimustehtävät. Haastatteluihin osallistui yhteensä viisi hoitajaa, jotka olivat käyneet vuoden 2012 aikana tehtävänsiirtokoulutuksessa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tuloksista kävi ilmi, että hoitajien mielestä koulutus oli hyvä olla olemassa. Koulutus koettiin tarpeelliseksi ja se antoi osalle varmemman olon määrittelyyn, koska hoitajan vastuu on suuri. Osa hoitajista koki koulutuksen sisällön kertaavaksi tiedoksi, mutta antoi kuitenkin hyvän kokonaiskuvan aiheesta ja ohjeet Marevanin annosmäärittelyyn. Koulutuksesta mukaan saatu materiaali nousi usein esille tärkeänä työkaluna käytännön työssä. Teorian jälkeinen laskuharjoittelu koettiin myös tärkeäksi osaksi käydä läpi koulutuksessa. Koulutuksen kehityskohteiksi osa hoitajista sanoi osallistujamäärän. Heidän mielestään pienempi ryhmäkoko parantaisi ilmapiiriä ja keskittymistä. Myös koulutuksen toteutustavasta keskeisimmiksi kehityskohteiksi nousi siihen varattu aika. Hoitajat korostivat siinä koulutuksen nopeaa etenemistä, jonka vuoksi asian sisäistämiseen jäi vähän aikaa.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että antikoagulaatiohoidon mallin tehtävänsiirtokoulutusta on hyvä kehittää. Merkittävimpänä kehityskohteena voidaan pitää koulutuksen käytännön toteutusta. Huomiota on hyvä kiinnittää myös koulutuksen sisältöön sekä koulutuksen jälkeisen näyttöjen annon suunnitelmallisuuteen ja organisointiin.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin syys-lokakuussa 2012 muutamalla Helsingin kaupungin terveysasemalla. Aineiston keruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, jota ohjasivat opinnäytetyön tutkimustehtävät. Haastatteluihin osallistui yhteensä viisi hoitajaa, jotka olivat käyneet vuoden 2012 aikana tehtävänsiirtokoulutuksessa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tuloksista kävi ilmi, että hoitajien mielestä koulutus oli hyvä olla olemassa. Koulutus koettiin tarpeelliseksi ja se antoi osalle varmemman olon määrittelyyn, koska hoitajan vastuu on suuri. Osa hoitajista koki koulutuksen sisällön kertaavaksi tiedoksi, mutta antoi kuitenkin hyvän kokonaiskuvan aiheesta ja ohjeet Marevanin annosmäärittelyyn. Koulutuksesta mukaan saatu materiaali nousi usein esille tärkeänä työkaluna käytännön työssä. Teorian jälkeinen laskuharjoittelu koettiin myös tärkeäksi osaksi käydä läpi koulutuksessa. Koulutuksen kehityskohteiksi osa hoitajista sanoi osallistujamäärän. Heidän mielestään pienempi ryhmäkoko parantaisi ilmapiiriä ja keskittymistä. Myös koulutuksen toteutustavasta keskeisimmiksi kehityskohteiksi nousi siihen varattu aika. Hoitajat korostivat siinä koulutuksen nopeaa etenemistä, jonka vuoksi asian sisäistämiseen jäi vähän aikaa.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että antikoagulaatiohoidon mallin tehtävänsiirtokoulutusta on hyvä kehittää. Merkittävimpänä kehityskohteena voidaan pitää koulutuksen käytännön toteutusta. Huomiota on hyvä kiinnittää myös koulutuksen sisältöön sekä koulutuksen jälkeisen näyttöjen annon suunnitelmallisuuteen ja organisointiin.