Opiskelijoiden liikuntakulttuuri suomalaisissa ja yhdysvaltalaisissa korkeakouluissa : analyysi palveluiden vaikutuksista ja markkinoinnista
Saarela, Henna (2012)
Saarela, Henna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121719797
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121719797
Tiivistelmä
Työn toimeksiantaja oli Opiskelijoiden Liikuntaliitto. Sen tavoitteena oli vertailla Yhdysvaltojen ja Suomen opiskelijaurheilutapahtumia. Vieraillessani Yhdysvalloissa George Mason Universityssä, ja University North Carolina Statessa halusin löytää tapoja ja käytänteitä, joita voisi täällä Suomessa oppia ja toteuttaa.
George Mason Universitystä haastateltiin yliopistourheilun markkinointipäällikköä, sekä suomalaista jalkapallon pelaajaa. Suomesta vertailupohjan toi oma kokemukseni. Vuonna 2008 olin Jyväskylän ammattikorkeakoulun opiskelijakunta JAMKO:n liikuntavastaava ja vuonna 2009 Opiskelijoiden Liikuntaliiton hallituksen jäsen. Näiden vuosien aikana sain kattavan kuvan siitä, miten opiskelijoiden SM-kisat järjestetään ja miten niitä voisi parantaa. Haastattelun tuloksia verrattiin Jyväskylän ammattikorkeakouluun.
Työ osoitti, ettei Suomessa ole resursseja samanlaiseen korkeakoulu-urheiluun kuin Yhdysvalloissa, mutta hyviä tapoja ja käytänteitä opiskelijaurheilutapahtumiin on saatavilla. Markkinointia tulisi suunnata yleisölle, sekä lisätä opiskelijaurheilun tietoisuuttaa valtakunnallisesti.
George Mason Universitystä haastateltiin yliopistourheilun markkinointipäällikköä, sekä suomalaista jalkapallon pelaajaa. Suomesta vertailupohjan toi oma kokemukseni. Vuonna 2008 olin Jyväskylän ammattikorkeakoulun opiskelijakunta JAMKO:n liikuntavastaava ja vuonna 2009 Opiskelijoiden Liikuntaliiton hallituksen jäsen. Näiden vuosien aikana sain kattavan kuvan siitä, miten opiskelijoiden SM-kisat järjestetään ja miten niitä voisi parantaa. Haastattelun tuloksia verrattiin Jyväskylän ammattikorkeakouluun.
Työ osoitti, ettei Suomessa ole resursseja samanlaiseen korkeakoulu-urheiluun kuin Yhdysvalloissa, mutta hyviä tapoja ja käytänteitä opiskelijaurheilutapahtumiin on saatavilla. Markkinointia tulisi suunnata yleisölle, sekä lisätä opiskelijaurheilun tietoisuuttaa valtakunnallisesti.