"LÄHIRUOKA ON LUONNOLLINEN VALINTA" : Selvitys kajaanilaisten kuluttajien kiinnostuksesta lähiruokaa kohtaan
Heikkinen, Karoliina (2012)
Heikkinen, Karoliina
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121719750
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121719750
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Kajaanin lähiruokapiirin asiakasprofiilia sekä kajaanilaisten kuluttajien kiinnostusta lähiruokaa kohtaan. Tavoitteena oli selvittää missä määrin kuluttajat ovat kiinnostuneita lähiruoasta ja millaiset kuluttajat jo ostavat lähiruokaa. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona ProAgria Kainuulle.
Tutkimus koostui kahdesta erillisestä osiosta, joista molemmat olivat tutkimusotteeltaan määrällisiä. Ensimmäisen tutkimusosion kohderyhmänä olivat Kajaanin lähiruokapiirin jäsenet, jotka ostivat lähiruokaa maaliskuussa 2012. Toisen tutkimusosion kohderyhmäksi valittiin harkinnanvaraisesti ne kajaanilaiset kuluttajat, jotka osallistuivat vapputapahtumaan Vapunpäivänä 2012.
Teoriaosuudessa pohdittiin lähiruokakäsitteen sisältöä sekä markkinoinnin toimintaympäristöä. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös kuluttajakäyttäytymistä sekä siihen vaikuttavia tekijöitä ja kuluttajan ostoprosessia.
Opinnäytetyölle asetetut tavoitteet saavutettiin hyvin. Asiakasprofiilitutkimuksen tulokset yllättivät positiivisesti, sillä lähiruokaa ostavat kaikenikäiset kuluttajat taustasta ja elämäntilanteesta riippumatta. Myös tutkimuksen toinen osio oli onnistunut. Tutkimuksen mukaan kajaanilaiset kuluttajat suhtautuvat lähiruokaan myönteisesti ja ostaisivat lähiruokaelintarvikkeita enemmän, jos niiden saatavuus olisi parempi.
Tutkimus koostui kahdesta erillisestä osiosta, joista molemmat olivat tutkimusotteeltaan määrällisiä. Ensimmäisen tutkimusosion kohderyhmänä olivat Kajaanin lähiruokapiirin jäsenet, jotka ostivat lähiruokaa maaliskuussa 2012. Toisen tutkimusosion kohderyhmäksi valittiin harkinnanvaraisesti ne kajaanilaiset kuluttajat, jotka osallistuivat vapputapahtumaan Vapunpäivänä 2012.
Teoriaosuudessa pohdittiin lähiruokakäsitteen sisältöä sekä markkinoinnin toimintaympäristöä. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös kuluttajakäyttäytymistä sekä siihen vaikuttavia tekijöitä ja kuluttajan ostoprosessia.
Opinnäytetyölle asetetut tavoitteet saavutettiin hyvin. Asiakasprofiilitutkimuksen tulokset yllättivät positiivisesti, sillä lähiruokaa ostavat kaikenikäiset kuluttajat taustasta ja elämäntilanteesta riippumatta. Myös tutkimuksen toinen osio oli onnistunut. Tutkimuksen mukaan kajaanilaiset kuluttajat suhtautuvat lähiruokaan myönteisesti ja ostaisivat lähiruokaelintarvikkeita enemmän, jos niiden saatavuus olisi parempi.