Yrityskuvan kehittäminen Merciv Oy:lle
Rajajärvi, Laura (2009)
Rajajärvi, Laura
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911235939
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911235939
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on tarkastella siivousalan pienyrityksen Merciv Oy:n tämänhetkistä ja tulevaa tavoiteyrityskuvaa sekä löytää kehitysehdotuksia yrityskuvan muuttamista varten. Merciv Oy on siivousalan pienyritys, joka on kasvuvaiheessa ja suurien muutoksien keskellä. Yrityksen omistaja ja toimitusjohtaja onkin huolissaan Merciv Oy:n nykyisestä yrityskuvasta, sillä hänen siirtyessään eläkkeelle, yritys tullaan mahdollisesti myymään tai omistajan vaihdos tapahtuu sukupolven vaihdoksessa.
Tutkielman tavoitteena on pystyä löytämään kehitysehdotuksia, miten saadaan muutettua yrityskuvaa henkilöityneestä yrityslähtöisemmäksi, kuitenkaan vahingoittamatta yritystä tai sen työntekijöitä. Työ on toimeksianto Merciv Oy:n toimitusjohtaja Merja Kannistolta, joka toivoi kehitysehdotuksia lähinnä markkinointiviestintään, viestintään ja mielikuvien luomiseen liittyen.
Lähtökohtana on pienyritys, jolla ei ole markkinointisuunnittelua, -strategiaa tai yrityskuva-johtamista ollenkaan. Merciv Oy on kasvanut hyvin paljon viimeisen viiden vuoden aikana, ja siksi toimeksiantaja on huolissaan Merciv Oy:n nykyisestä yrityskuvasta ja markkinoinnin laadusta. Opinnäytetyössä pyritään löytämään pienyritykselle sopivia realistisia kehitysehdotuksia tulevaisuutta varten.
Opinnäytetyön tutkimusosa on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena, johon sisältyi neljä henkilökohtaista teemahaastattelua. Tutkimuksen haastatteluosioon valittiin henkilö yritysjohdosta, kaksi asiakasta ja yrityksen työntekijä. Haastattelut toteutettiin huhti – ja toukokuun aikana, minkä jälkeen kaikki tulokset analysoitiin teoriapohjan perusteella. Tutkimustuloksia vertailtiin toisiinsa ja teoreettiseen viitekehykseen. Kaikki haastattelut valmisteltiin huolella, ja toteutettiin mahdollisimman yhtenäisesti tutkimustulosten laadun säilyttämiseksi.
Tutkitustuloksissa päädyttiin muutamiin kehitysehdotuksiin, joiden avulla voitaisiin aloittaa Merciv Oy:n yrityskuvan muokkaaminen kohti tavoiteyrityskuvaa. Kehitysehdotukset viittaavat teoriaosuudessa esille tulleisiin markkinoinnin, viestinnän ja mielikuvien teorioihin. Tutkimustulosten perusteella Merciv Oy:n tulisi panostaa yritysviestintään, sekä ulkoiseen että sisäiseen viestintään, valitsemalla tarkasti viestintäkanavat ja -muodot sekä kehittämään yhtenäiset viestintästrategiat. Toinen tärkeä kehityskohde Merciv Oy:llä on visuaalisen ilmeen luominen, sillä tällä hetkellä yrityksellä ei ole ollenkaan yhtenäistä visuaalista ilmettä. Lisäksi kasvussa kohti tavoiteyrityskuvaa Merciv Oy:n tulisi panostaa tunnettuuden luomiseen ja organisaatiorakenteeseen, esimerkiksi uudelleen organisoimalla vastuuta ja työtehtäviä, henkilöitymisen vähentämiseksi. Tutkimuksen tulokset antoivat hyvin viitteitä Merciv Oy:n tulevaisuudelle, ja myös toimeksiantaja oli tyytyväinen työn tulokseen.
Tutkielman tavoitteena on pystyä löytämään kehitysehdotuksia, miten saadaan muutettua yrityskuvaa henkilöityneestä yrityslähtöisemmäksi, kuitenkaan vahingoittamatta yritystä tai sen työntekijöitä. Työ on toimeksianto Merciv Oy:n toimitusjohtaja Merja Kannistolta, joka toivoi kehitysehdotuksia lähinnä markkinointiviestintään, viestintään ja mielikuvien luomiseen liittyen.
Lähtökohtana on pienyritys, jolla ei ole markkinointisuunnittelua, -strategiaa tai yrityskuva-johtamista ollenkaan. Merciv Oy on kasvanut hyvin paljon viimeisen viiden vuoden aikana, ja siksi toimeksiantaja on huolissaan Merciv Oy:n nykyisestä yrityskuvasta ja markkinoinnin laadusta. Opinnäytetyössä pyritään löytämään pienyritykselle sopivia realistisia kehitysehdotuksia tulevaisuutta varten.
Opinnäytetyön tutkimusosa on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena, johon sisältyi neljä henkilökohtaista teemahaastattelua. Tutkimuksen haastatteluosioon valittiin henkilö yritysjohdosta, kaksi asiakasta ja yrityksen työntekijä. Haastattelut toteutettiin huhti – ja toukokuun aikana, minkä jälkeen kaikki tulokset analysoitiin teoriapohjan perusteella. Tutkimustuloksia vertailtiin toisiinsa ja teoreettiseen viitekehykseen. Kaikki haastattelut valmisteltiin huolella, ja toteutettiin mahdollisimman yhtenäisesti tutkimustulosten laadun säilyttämiseksi.
Tutkitustuloksissa päädyttiin muutamiin kehitysehdotuksiin, joiden avulla voitaisiin aloittaa Merciv Oy:n yrityskuvan muokkaaminen kohti tavoiteyrityskuvaa. Kehitysehdotukset viittaavat teoriaosuudessa esille tulleisiin markkinoinnin, viestinnän ja mielikuvien teorioihin. Tutkimustulosten perusteella Merciv Oy:n tulisi panostaa yritysviestintään, sekä ulkoiseen että sisäiseen viestintään, valitsemalla tarkasti viestintäkanavat ja -muodot sekä kehittämään yhtenäiset viestintästrategiat. Toinen tärkeä kehityskohde Merciv Oy:llä on visuaalisen ilmeen luominen, sillä tällä hetkellä yrityksellä ei ole ollenkaan yhtenäistä visuaalista ilmettä. Lisäksi kasvussa kohti tavoiteyrityskuvaa Merciv Oy:n tulisi panostaa tunnettuuden luomiseen ja organisaatiorakenteeseen, esimerkiksi uudelleen organisoimalla vastuuta ja työtehtäviä, henkilöitymisen vähentämiseksi. Tutkimuksen tulokset antoivat hyvin viitteitä Merciv Oy:n tulevaisuudelle, ja myös toimeksiantaja oli tyytyväinen työn tulokseen.