Yrityksen maineen vaikutus asiakassuhteeseen kesto- ja lujitemuovialalla ja alan sidosryhmissä
Laikio, Jukka (2012)
Laikio, Jukka
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121119011
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121119011
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli yrityksen maineen vaikutus asiakassuhteeseen kesto- ja lujitemuovialalla ja alan sidosryhmissä. Keskustelu maineen merkityksestä yritysmaailmassa on kasvanut jatkuvasti ja maineeseen on alettu yrityksissä panostaa. Työni tavoitteena oli selvittää maineen vaikutusta asiakassuhteeseen.
Teoriaosiossa käsiteltiin mainetta, sen syntymistä, kehittymistä, ylläpitämistä ja sen merkitystä yritykselle sekä maineen aineettomuutta. Mainetta on hyvin vaikea mitata lukuina, mutta sen arvo voi olla jopa puolet yrityksen arvosta. Teoreettisessa osassa pyrittiin luomaan selkeä pohja sille, mistä maine juontaa juurensa.
Empiirisessä osiossa haastateltiin kesto- ja lujitemuovialalla toimivia yrityksiä, sekä näiden sidosryhmiä. Haastateltavat olivat johtotehtävissä tai kauan alalla toimineita henkilöitä. Tavoitteena oli saada ajankohtaista ja konkreettista tietoa maineesta. Millaisena maine nähdään? Miten yritys huolehtii omasta maineestaan? Miten maineen muutokset vaikuttavat asiakassuhteeseen? Lisäksi tarkoituksena oli saada selville miten maineen teoria osuu yhteen käytännön kanssa.
Työssä apuna käytettiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, entisiä opinnäytetöitä ja muutamia aiheeseen liittyviä internetlähteitä. Itse tutkimuksen perustana olivat henkilökohtaiset haastattelut.
Teoriaosiossa käsiteltiin mainetta, sen syntymistä, kehittymistä, ylläpitämistä ja sen merkitystä yritykselle sekä maineen aineettomuutta. Mainetta on hyvin vaikea mitata lukuina, mutta sen arvo voi olla jopa puolet yrityksen arvosta. Teoreettisessa osassa pyrittiin luomaan selkeä pohja sille, mistä maine juontaa juurensa.
Empiirisessä osiossa haastateltiin kesto- ja lujitemuovialalla toimivia yrityksiä, sekä näiden sidosryhmiä. Haastateltavat olivat johtotehtävissä tai kauan alalla toimineita henkilöitä. Tavoitteena oli saada ajankohtaista ja konkreettista tietoa maineesta. Millaisena maine nähdään? Miten yritys huolehtii omasta maineestaan? Miten maineen muutokset vaikuttavat asiakassuhteeseen? Lisäksi tarkoituksena oli saada selville miten maineen teoria osuu yhteen käytännön kanssa.
Työssä apuna käytettiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, entisiä opinnäytetöitä ja muutamia aiheeseen liittyviä internetlähteitä. Itse tutkimuksen perustana olivat henkilökohtaiset haastattelut.