PICQUER - Viihteellinen web-sovellus
Halme, Martti (2012)
Halme, Martti
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121719703
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121719703
Tiivistelmä
Opinäytetyön aihe sai alkunsa toimeksiantajan ideasta yhdistää internetissä toimiva sosiaalinen kuvapalvelu, 3D-grafiikka ja pelielementti. Opinnäytetyön tehtävänä oli kartoittaa kaupallista potentiaalia omaavan idean toteutusmahdollisuuksia teknologisesta näkökulmasta.
Teknisessä toteutuksessa käytettiin PHP:tä, JavaScriptiä sekä ulkoisia WebGL -tekniikkaa toteuttavia kirjastoja. Tietokannanhallintajärjestelmänä toimi MySQL. Merkittävässä roolissa toteutetun prototyypin osalta oli Three.js niminen JavaScript-kirjasto, jolla 3D-grafiikan tekeminen WebGLtekniikkaan pohjautuen oli yksinkertaisempaa ja tehokkaampaa.
Tuloksena syntyi ensikäsitys sovellusidean teknisestä toteutuksesta prototyypin muodossa. Tämän lisäksi toimeksiantajalle saatiin luotua sovelluksen jatkokehitykseen, sekä lopputuotteeseen liittyviä edellytyksiä.
Toimeksiantaja oli hyvin tyytyväinen lopputulokseen. He kokivat, että mahdollisia tulevia sijoittajia tai sidosryhmiä ajatellen, palvelee toteutettu prototyyppi paremmin kuin pelkkä Powerpoint-esitys. Picquer prototyyppi tekee ideasta vakavasti otettavamman mahdollisten tulevien yhteistyökumppaneiden silmissä.
Teknisessä toteutuksessa käytettiin PHP:tä, JavaScriptiä sekä ulkoisia WebGL -tekniikkaa toteuttavia kirjastoja. Tietokannanhallintajärjestelmänä toimi MySQL. Merkittävässä roolissa toteutetun prototyypin osalta oli Three.js niminen JavaScript-kirjasto, jolla 3D-grafiikan tekeminen WebGLtekniikkaan pohjautuen oli yksinkertaisempaa ja tehokkaampaa.
Tuloksena syntyi ensikäsitys sovellusidean teknisestä toteutuksesta prototyypin muodossa. Tämän lisäksi toimeksiantajalle saatiin luotua sovelluksen jatkokehitykseen, sekä lopputuotteeseen liittyviä edellytyksiä.
Toimeksiantaja oli hyvin tyytyväinen lopputulokseen. He kokivat, että mahdollisia tulevia sijoittajia tai sidosryhmiä ajatellen, palvelee toteutettu prototyyppi paremmin kuin pelkkä Powerpoint-esitys. Picquer prototyyppi tekee ideasta vakavasti otettavamman mahdollisten tulevien yhteistyökumppaneiden silmissä.