VARHAINEN PUUTTUMINEN LAPSEN PSYKIATRISESSA HOITOPOLUSSA : miten varhainen puuttuminen tulee ilmi lasten mielenterveyshäiriöissä : kirjallisuuskatsaus
Väänänen, Anne; Oinonen, Mirja (2012)
Väänänen, Anne
Oinonen, Mirja
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616503
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616503
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Väänänen, Anne & Oinonen, Mirja. VARHAINEN PUUTTUMINEN LAPSEN PSYKIATRISESSA HOITOPOLUSSA. Miten varhainen puuttuminen tulee ilmi lasten mielenterveyshäiriöissä – kirjallisuuskatsaus. 65 s., 2 liitettä. Kieli: suomi. Helsinki, syksy 2012. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Hoitotyön koulutusohjelma, Sosiaali- ja terveysalan amk-tutkinto, Sairaanhoitaja (AMK).
Opinnäytetyössä perehdyimme varhaiseen puuttumiseen lasten mielenterveyshäiriöissä. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa käytettiin menetelmänä kirjallisuuskatsausta Medic-tietokannasta. Tekstejä analysoitiin sisällönanalyysia apuna käyttäen. Varhainen puuttuminen tarkoittaa mielenterveyshäiriöiden ennaltaehkäisyä ja puuttumista jo alkaneisiin oireisiin tai häiriöihin mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.
Varhaisen puuttumisen toimintaympäristöjä ovat koti, päivähoito ja koulu. Tuomme myös esiin melko laajasti lasten mielenterveyshäiriöitä ja perus- ja erikoissairaanhoidon palveluita opinnäytetyön luvuissa 2 ja 3 teoreettisena taustana. Varhainen puuttuminen saa työssä kuitenkin useita eri merkityksiä, jotka eivät liittyneet vain mielenterveyspalveluiden toimintaan.
Kirjallisuuskatsauksen tekstit käsittelevät varhaista puuttumista laaja-alaisesti esimerkiksi ajattelu- ja työtapana, arkityöhön juurtuvina uudenlaisina työmenetelminä, varhaisia elinvuosia koskevana ennaltaehkäisevänä ja korjaavana työnä sekä erityisesti moniammatillisuuden, tiedonkulun ja yhteistyön merkitystä korostaen. Keskeisestä on lastenneuvolatyön onnistuminen, vanhemmuuden tukeminen ja riskitekijöiden huomioon ottaminen perheen elämässä. Myös opettajilla ja eri ammattiryhmien välisellä yhteistyöllä koulussa on suuri merkitys mielenterveyshäiriöiden ennaltaehkäisyssä. Varhaiseen puuttumiseen on monia tapoja, joista yksi voisi olla masennuksen seulominen koulussa tai jopa neuvolaikäisiltä.
Asiasanat: varhainen puuttuminen, lapset, mielenterveyshäiriöt, mielenterveyspalvelut, hoitoketjut
Väänänen, Anne & Oinonen, Mirja. VARHAINEN PUUTTUMINEN LAPSEN PSYKIATRISESSA HOITOPOLUSSA. Miten varhainen puuttuminen tulee ilmi lasten mielenterveyshäiriöissä – kirjallisuuskatsaus. 65 s., 2 liitettä. Kieli: suomi. Helsinki, syksy 2012. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Hoitotyön koulutusohjelma, Sosiaali- ja terveysalan amk-tutkinto, Sairaanhoitaja (AMK).
Opinnäytetyössä perehdyimme varhaiseen puuttumiseen lasten mielenterveyshäiriöissä. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa käytettiin menetelmänä kirjallisuuskatsausta Medic-tietokannasta. Tekstejä analysoitiin sisällönanalyysia apuna käyttäen. Varhainen puuttuminen tarkoittaa mielenterveyshäiriöiden ennaltaehkäisyä ja puuttumista jo alkaneisiin oireisiin tai häiriöihin mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.
Varhaisen puuttumisen toimintaympäristöjä ovat koti, päivähoito ja koulu. Tuomme myös esiin melko laajasti lasten mielenterveyshäiriöitä ja perus- ja erikoissairaanhoidon palveluita opinnäytetyön luvuissa 2 ja 3 teoreettisena taustana. Varhainen puuttuminen saa työssä kuitenkin useita eri merkityksiä, jotka eivät liittyneet vain mielenterveyspalveluiden toimintaan.
Kirjallisuuskatsauksen tekstit käsittelevät varhaista puuttumista laaja-alaisesti esimerkiksi ajattelu- ja työtapana, arkityöhön juurtuvina uudenlaisina työmenetelminä, varhaisia elinvuosia koskevana ennaltaehkäisevänä ja korjaavana työnä sekä erityisesti moniammatillisuuden, tiedonkulun ja yhteistyön merkitystä korostaen. Keskeisestä on lastenneuvolatyön onnistuminen, vanhemmuuden tukeminen ja riskitekijöiden huomioon ottaminen perheen elämässä. Myös opettajilla ja eri ammattiryhmien välisellä yhteistyöllä koulussa on suuri merkitys mielenterveyshäiriöiden ennaltaehkäisyssä. Varhaiseen puuttumiseen on monia tapoja, joista yksi voisi olla masennuksen seulominen koulussa tai jopa neuvolaikäisiltä.
Asiasanat: varhainen puuttuminen, lapset, mielenterveyshäiriöt, mielenterveyspalvelut, hoitoketjut