Kundnöjdhetsundersökning : Case: Stundars
Sundström, Janina; Söderblom, Fanny (2012)
Sundström, Janina
Söderblom, Fanny
Vaasan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121819934
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121819934
Tiivistelmä
Detta lärdomsprov har utförts under våren och hösten 2012 vid Vasa yrkeshögskola, inom utbildningsprogrammet för turism med inriktning restaurangservice. Vi vill tacka alla som hjälpt oss att utföra detta lärdomsprov, dvs. de som var villiga att svara på vår enkät och Stundars som gav oss detta projekt. Ett speciellt tack går till vår handledare Thomas Sabel, som gett oss goda råd på vägen. Detta lärdomsprov är gjort för Stundars, med syfte att undersöka kundtillfredsställelse på Stundars. Stundars ville veta vad kunderna tycker om deras verksamhet. I vår teoretiska del har vi behandlat kunden i sig själv, tjänstekvalitet och kundtillfredsställelse. Detta för att läsaren skall få en helhetsbild av vårt arbete. I den empiriska delen genomfördes en kvantitativ enkätundersökning. Undersökningen koncentrerade sig på kundtillfredsställelse och Stundars tjänster. Insamlingen av svar gjorde vi själva, genom att besöka Stundars och dela ut enkäter och att på samma gång intervjua kunderna som besökte Stundars. Vi fick 66 svar insamlade. Resultatet visar att kunderna var mycket nöjda med Stundars och de tjänster de erbjuder. Slutsatser som vi kan dra från vårt arbete är exempelvis att vi kommer att ha nytta av arbetet vi gjort, vi lärde oss mycket. This thesis is made for Stundars, to make a customer satisfaction survey. Stundars wanted to know what customers think about their business. In our theoretical part, we have processed the client itself, service quality and customer satisfaction. This is for the reader to get an overall picture of our work. The empirical part was a quantitative survey. The survey focused on customer satisfaction and Stundars services. The collection of responses, we made ourselves, by visiting Stundars and distribute questionnaires and at the same time interviewing customers who visited Stundars. We received 66 responses. The results show that customers were very satisfied with Stundars and the services they offer. The conclusions we can draw from our work is such that we will benefit from the work we've done, we learned a lot.