Vägledning i sexualfostran för ensamkommande asylsökande barn
Harhio, Ann-Marie (2012)
Harhio, Ann-Marie
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121819959
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121819959
Tiivistelmä
Yksintulleet turvapaikkaa hakevat lapset saapuvat Suomeen, yhteisöistä, joissa ihmisoikeuksia ja seksuaalisia oikeuksia loukataan. Saavuttaakseen paremman integroinnin ja tietoisuuden oikeuksistaan, on tärkeätä antaa heille seksuaalikasvatusta. Tämän kirjallisuustutkielman tarkoitus on raportoida ohjaajan roolista seksuaalikasvattajana, ryhmäkodissa asuville yksintulleille turvapaikanhakijalapsille. Tämä antaa myös kuvan siitä mitä kuuluu huomioida seksuaalikasvatuksessa, tälle kohderyhmälle. Työn lopussa on esitelty seksuaalikasvatussuunnitelma, jossa nämä asiat ovat otettu huomioon. Työ toimii teoriapohjana suunnitelmalle. Teoreettinen viitekehys on lähtöisin tutkimuskysymyksistä. Ensin esittelen kohderyhmän, ja sitten aiheen seksuaalikasvatus. Viimeiseksi esittelen Peavyn teorian sosiodynaamisesta ohjauksesta. Ohjausmenetelmän tarkoitus on auttaa toista, auttamaan itseään. Opinnäytetyön metodi on systemaattinen kirjallisuustutkielma sisällönanalyysillä. Tulokset näyttävät, että kohderyhmän tasavertainen kohtelu on tärkeintä seksuaalikasvatuksessa. Heille tulee opettaa samat asiat kuin Suomen kansalaisille. Ohjaajien kuuluu olla rehellisiä ja antaa oikeata tietoa lapsille. Tämän avulla on mahdollista ennaltaehkäistä sukupuolitauteja, suunnittelemattomia raskauksia ja hiv:ltä. Hyvä seksuaalikasvatus opettaa lasta suojaamaan itseään, ja tutustumaan omaan seksuaalisuuteensa.