Kuljetuspalvelun ulkoistamisen haasteet
Närhi, Veli-Pekka (2012)
Närhi, Veli-Pekka
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121819983
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121819983
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena oli Suur-Seudun Osuuskaupan rauta-, maatalous- ja puutarhakaupan
ulkoistettu kuljetuspalvelu. Työn tavoitteiksi asetettiin nykyisen toimintamallin selvittäminen ja
kehittäminen asiakaslähtöisesti, tietojärjestelmien tutkiminen ja kuljetuskustannukset.
Tavoitteina olivat myös talouden mittareiden tutkiminen, kuljetuspalvelun ulkoistamisessa
onnistuminen sekä kehittämisen vaikutus organisaatioon. Kuljetuspalvelu on ulkoistettu
kuljetusyrittäjälle ja sopimuksen mukaan kuljetustehtäviin kuuluvat asiakaskuljetukset, Suur-
Seudun Osuuskaupan rauta-, maatalous- ja puutarhakauppojen eri toimipisteiden väliset
siirtokuljetukset sekä noudot tavaran toimittajilta.
Tutkimuksessa käytettiin tutkimusmenetelminä haastatteluja ja asiakastyytyväisyyskyselyä.
Haastattelut olivat luonteeltaan teemahaastatteluja, ja haastateltavat olivat Suur-Seudun
Osuuskaupan rauta- maatalous- ja puutarhakaupan eri toimipisteiden henkilöstöä.
Asiakastyytyväisyyskysely suoritettiin sähköpostikyselynä Suur-Seudun Osuuskaupan rauta-
maatalous- ja puutarhakaupan ammattiasiakkaille, maanviljelijöille ja rakentajille, joiden
sähköpostiosoitteet löytyivät Suur-Seudun Osuuskaupan asiakastiedoista. Lisäksi tarkasteltiin
yrityksen kuljetusjärjestelyn tietojärjestelmän tietoja ja ulkoistetun kuljetuspalvelun
kustannuksia.
Haastattelujen perusteella kuljetuspalvelun ulkoistaminen ei ole onnistunut parhaalla
mahdollisella tavalla. Ulkoistamisen haltuunotossa ja henkilöstön ohjeistamisessa havaittiin
puutteita. Kuljetusjärjestelyn tietojärjestelmän käytössä havaittiin eroja toimipisteiden kesken.
Asiakaskyselyn tuloksista voitiin havaita, että Suur-Seudun Osuuskaupan rauta- maatalous- ja
puutarhakaupan kuljetuspalveluun ja myyjien toimintaan oltiin tyytyväisiä. Nykyinen kuljetusten
järjestely todettiin tuottavan ylimääräisiä kustannuksia. Työssä ei kehitetty uutta toimintamallia,
vaan esiteltiin ehdotuksia toiminnan parantamiseksi.
ulkoistettu kuljetuspalvelu. Työn tavoitteiksi asetettiin nykyisen toimintamallin selvittäminen ja
kehittäminen asiakaslähtöisesti, tietojärjestelmien tutkiminen ja kuljetuskustannukset.
Tavoitteina olivat myös talouden mittareiden tutkiminen, kuljetuspalvelun ulkoistamisessa
onnistuminen sekä kehittämisen vaikutus organisaatioon. Kuljetuspalvelu on ulkoistettu
kuljetusyrittäjälle ja sopimuksen mukaan kuljetustehtäviin kuuluvat asiakaskuljetukset, Suur-
Seudun Osuuskaupan rauta-, maatalous- ja puutarhakauppojen eri toimipisteiden väliset
siirtokuljetukset sekä noudot tavaran toimittajilta.
Tutkimuksessa käytettiin tutkimusmenetelminä haastatteluja ja asiakastyytyväisyyskyselyä.
Haastattelut olivat luonteeltaan teemahaastatteluja, ja haastateltavat olivat Suur-Seudun
Osuuskaupan rauta- maatalous- ja puutarhakaupan eri toimipisteiden henkilöstöä.
Asiakastyytyväisyyskysely suoritettiin sähköpostikyselynä Suur-Seudun Osuuskaupan rauta-
maatalous- ja puutarhakaupan ammattiasiakkaille, maanviljelijöille ja rakentajille, joiden
sähköpostiosoitteet löytyivät Suur-Seudun Osuuskaupan asiakastiedoista. Lisäksi tarkasteltiin
yrityksen kuljetusjärjestelyn tietojärjestelmän tietoja ja ulkoistetun kuljetuspalvelun
kustannuksia.
Haastattelujen perusteella kuljetuspalvelun ulkoistaminen ei ole onnistunut parhaalla
mahdollisella tavalla. Ulkoistamisen haltuunotossa ja henkilöstön ohjeistamisessa havaittiin
puutteita. Kuljetusjärjestelyn tietojärjestelmän käytössä havaittiin eroja toimipisteiden kesken.
Asiakaskyselyn tuloksista voitiin havaita, että Suur-Seudun Osuuskaupan rauta- maatalous- ja
puutarhakaupan kuljetuspalveluun ja myyjien toimintaan oltiin tyytyväisiä. Nykyinen kuljetusten
järjestely todettiin tuottavan ylimääräisiä kustannuksia. Työssä ei kehitetty uutta toimintamallia,
vaan esiteltiin ehdotuksia toiminnan parantamiseksi.