HAAGA-HELIA UAS's Student Survey 2012 : Degree programmes in Hotel, Restaurant and Tourism
Kemppainen, Tytti (2012)
Kemppainen, Tytti
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121920055
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121920055
Tiivistelmä
Opinnäytetyö perustuu HAAGA-HELIAssa suoritettuun Opiskelijakysely 2012- tutkimukseen osana HAAGA-HELIAn laadunvalvontaa. Tämä opinnäytetyö käsittelee Opiskelijakysely 2012 tuloksia Hotelli- ja ravintola-alan sekä matkailun koulutusohjelmien osalta. Tarkasteltavia koulutusohjelmia on yhteensä kahdeksan, jotka sijaitsevat Haagan sekä Porvoon toimipisteissä.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää ja kerätä tietoa HAAGA-HELIAn oppimisympäristöstä opiskelijoiden näkökulmasta. Oppimisympäristö koostuu monista eri tekijöistä. Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan opiskelijan sosiaalista ympäristöä, oppimisympäristön pedagogista sisältöä opinto-ohjauksen sekä koulutusohjelman suunnittelun osalta. Yllä mainittujen asioiden lisäksi tarkastellaan ammattikorkeakoulussa opittuja asioita, kvalifikaatioita, ja niiden vaikutusta opiskelijoiden ammatilliseen kasvuun opiskelijoiden kokemana.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen menetelmä, sillä se soveltui parhaiten Opiskelijakyselyn tulosten tulkintaan. Opiskelijakysely toteutettiin verkkokyselynä. Kysely koostui kolmestatoista kysymyksesta sisältäen monivalintakysymyksiä sekä avoimia kysymyksiä. Aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmalla käyttäen erilaisia tilastollisia testejä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että pääsääntöisesti oppilaat kokevat HAAGA-HELIAn oppimisympäristön hyväksi. Tuloksista pystyttiin myös tunnistamaan oppimisympäristön alueita, joita voisi kehittää vastaamaan paremmin oppilaiden tarpeita sekä HAAGA-HELIAn laatupolitiikassa mainittua laatutasotavoitetta (4/5).
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää ja kerätä tietoa HAAGA-HELIAn oppimisympäristöstä opiskelijoiden näkökulmasta. Oppimisympäristö koostuu monista eri tekijöistä. Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan opiskelijan sosiaalista ympäristöä, oppimisympäristön pedagogista sisältöä opinto-ohjauksen sekä koulutusohjelman suunnittelun osalta. Yllä mainittujen asioiden lisäksi tarkastellaan ammattikorkeakoulussa opittuja asioita, kvalifikaatioita, ja niiden vaikutusta opiskelijoiden ammatilliseen kasvuun opiskelijoiden kokemana.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen menetelmä, sillä se soveltui parhaiten Opiskelijakyselyn tulosten tulkintaan. Opiskelijakysely toteutettiin verkkokyselynä. Kysely koostui kolmestatoista kysymyksesta sisältäen monivalintakysymyksiä sekä avoimia kysymyksiä. Aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmalla käyttäen erilaisia tilastollisia testejä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että pääsääntöisesti oppilaat kokevat HAAGA-HELIAn oppimisympäristön hyväksi. Tuloksista pystyttiin myös tunnistamaan oppimisympäristön alueita, joita voisi kehittää vastaamaan paremmin oppilaiden tarpeita sekä HAAGA-HELIAn laatupolitiikassa mainittua laatutasotavoitetta (4/5).