Uusi liikeidea palvelumuotoilun keinoin : Case Meriterassi
Lappalainen, Pauliina (2012)
Lappalainen, Pauliina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121920043
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121920043
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli uudistaa Sokos Hotel Oulun Edenin ravintolaa Meriterassia. Ta-voitteena oli luoda kattava palvelukokonaisuus, joka palvelisi oululaisia. Sokos Hotel Oulun Edenin suosio oli hiipunut, ja paikalle haluttiin uutta nostetta ja uusi asiakaskunta.
Palveluiden kehittämisessä käytettiin apuna palvelumuotoilun työkaluja. Työkaluina käytettiin asia-kasprofiilien luontia, palvelujen kuvaamista tarinana sekä liiketoimintamallin kuvausta Business Model Canvas –työkalun avulla. Näiden työkalujen avulla edettiin palvelumuotoiluprosessin mukaisesti ja ideoitiin sekä suunniteltiin uusia palveluja. Palvelut suunniteltiin vaiheeseen, josta niiden jatkokehittäminen on mahdollista.
Asiakasprofiilien luominen neljälle eri asiakasryhmälle tuotti kuvaukset asiakkaiden motiiveista ja tarpeista. Näiden tarpeiden pohjalta kehitettiin tarinat, kuinka onnistunut päivä Meriterassin pal-velujen parissa menisi. Tulosten perusteella tärkeintä oli kehittää palvelu, joka tuottaa asiakkaalle elämyksiä ja uusia kokemuksia. Palveluissa tuli kiinnittää huomiota asiakkaiden motiiveihin: miksi he haluavat käyttää Meriterassin palveluita. Heille luotiin kattava tarjooma erilaisia viihdepalveluja, jotka vastaavat jokaisen asiakasprofiilin tarpeisiin.
Työn tuloksena syntynyt liikeidealuonnos on hyvä pohja Meriterassin uutta tulevaisuutta suunnitel-taessa. Ideat, joita työ synnytti, ovat helposti kehitettävissä toimiviksi konsepteiksi. Työ antaa myös näkökulmaa uusiin mahdollisuuksiin, joita Oulun Edenillä on tarjota sijaintinsa ja resurssiensa puolesta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli uudistaa Sokos Hotel Oulun Edenin ravintolaa Meriterassia. Ta-voitteena oli luoda kattava palvelukokonaisuus, joka palvelisi oululaisia. Sokos Hotel Oulun Edenin suosio oli hiipunut, ja paikalle haluttiin uutta nostetta ja uusi asiakaskunta.
Palveluiden kehittämisessä käytettiin apuna palvelumuotoilun työkaluja. Työkaluina käytettiin asia-kasprofiilien luontia, palvelujen kuvaamista tarinana sekä liiketoimintamallin kuvausta Business Model Canvas –työkalun avulla. Näiden työkalujen avulla edettiin palvelumuotoiluprosessin mukaisesti ja ideoitiin sekä suunniteltiin uusia palveluja. Palvelut suunniteltiin vaiheeseen, josta niiden jatkokehittäminen on mahdollista.
Asiakasprofiilien luominen neljälle eri asiakasryhmälle tuotti kuvaukset asiakkaiden motiiveista ja tarpeista. Näiden tarpeiden pohjalta kehitettiin tarinat, kuinka onnistunut päivä Meriterassin pal-velujen parissa menisi. Tulosten perusteella tärkeintä oli kehittää palvelu, joka tuottaa asiakkaalle elämyksiä ja uusia kokemuksia. Palveluissa tuli kiinnittää huomiota asiakkaiden motiiveihin: miksi he haluavat käyttää Meriterassin palveluita. Heille luotiin kattava tarjooma erilaisia viihdepalveluja, jotka vastaavat jokaisen asiakasprofiilin tarpeisiin.
Työn tuloksena syntynyt liikeidealuonnos on hyvä pohja Meriterassin uutta tulevaisuutta suunnitel-taessa. Ideat, joita työ synnytti, ovat helposti kehitettävissä toimiviksi konsepteiksi. Työ antaa myös näkökulmaa uusiin mahdollisuuksiin, joita Oulun Edenillä on tarjota sijaintinsa ja resurssiensa puolesta.